fredag 11 januari 2013

Här och Nu ...



Vilken överraskning! 
Sommarhusgrannarna har kommit på besök från Småland och nu visar det sig vara stopp i skorstenen och all rök hamnar i huset! 
Det blir till att klättra upp på taket och leka sotare och det är vad Göran gör.
Tjocka sjok med ihopfruset sot ligger nu i en hink.
Sen klättrar han ner igen.
I träskor.

"Hej du harry .., nej, nej, inte hoppa!" säger Göran.

Harrys glädje vet inga gränser .., åååå, har Göran kommit hem!! 

"Hej Bettan, är du ledig idag ...?"

Och jag kör till affären och handlar hem fågelmat i mängder .., och en påse semlor till pensionatsvärden, som snart har helg - då, när jag själv börjar min arbetssväng -.

Bakom charkdisken står världens raraste arbetskamrat - Peter -! 
Egentligen är han kock, men sadlade om och står nu och expedierar damer och herrar, gör semlor, landgångar och bufféer .., och alltid möts man av hans varma leende! 

Idag är han extra glad; ty i vanliga fall slutar han sju på fredagkvällarna, nu får han gå hem vid fyra eller fem! 

"Det känns så himla skönt .,. nu hinner man liksom få helgkänsla!" säger han leende.

Semlorna är Ankarets specialitet. 
Vi säljer tusentals under några månader!


Hemma igen.

Efter att ha "småpratat" med Göran, springer harry över vägen, förbi bäcken .., och nosar lite kring lagården där inga djur finns nu för tiden.

Själv står jag och försöker fånga björkens grenar, då jag plötsligt hör ljudet som närmar sig ..., och det är knappt att jag hinner ändra kamerans inställning, så har fågelsträcket flugit förbi.

En slags vårkänsla infinner sig.
 

1 kommentar:

Ulf sa...

Våren finns där alldeles bakom grenarna.