torsdag 14 februari 2013

Skulpturer som jag tycker om ...


Bloggblad visar på sin sida en bild av en skulptur i en park och hon frågar sig - eller oss - vad vi tycker och hur vi tolkar själva konstverket?

Ja, de var minsann inte det lättaste.

Det här med tycke och smak är ju en sak för sig.

I allt, faktiskt i precis  a l l t, tycker jag om det enkla.

Det här är tre skulpturer som går rakt in i mitt hjärta.

Längst uppe Margaretha Krook som står utanför Dramaten.
U n d e r b a r!


Och i Wanås i Skåne .., hittar man den här kissande kvinnan.
Säg den man som som skulle tänka sig att avbildas på det här viset!
Nej, manliga skulpturer är ofta kungar eller krigsherrar som står där och viftar med nån hand.
Och förlåt kära konstnär, men jag vet inte ditt namn!


Men nu - efter att ha kontaktat Wanås slottspark - vet jag!
En vänlig kvinna svarar i telefonen och berättar att konstnären heter Ann-Sofie Sidén.

"Fideicommissum , en bronsavgjutning av konstnären själv kissande i naturlig storlek", står det i en artikel på nätet.



I Växjö passerade jag Marianne Lindberg de Geers två kvinnor - förmodligen visar den hur den anorektiska kvinnan ser på sig själv -.

Länge, länge stod jag där och tittade på dom två kvinnorna.

Och ni andra ...?

Har ni några favoriter?

Har ni bilder på dem?

Ni får gärna visa dem, antingen här (bisse151@gmail.com) eller hos er själva, men hojta då gärna! hälsar bloggmadamen Nilsson som är lika förkyld som tidigare.

// Uppdaterat: jag tror att jag ska försöka ta en skulptursväng nästa gång jag är i Stockholm.
Upptäckte den här, t.ex. och den här som heter Steg och finns här.

18 kommentarer:

annannan sa...

Undrar om jag hinner slinka ner till stora torget mitt i stan och ta en bild på brevbärarstatyn innan jag går på stickkurs i kväll.

I väntan på det kan inget passa bättre än just det här ur Ystan idag apropå¨Ann-Sofie Sidéns skulptur på Wanås:
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1816261/Noden-har-visst-en-lag.html

Om du hade varit man och nödig hade du fått lov att använda andra handen nu ;-)

Hoppas du inte tar illa upp av att jag är galghumoristisk fast det inte är jag som ska hängas. God bättring!

Elisabet. sa...

annannan: ja! det tycker jag att du ska göra ..., fånga brevbärarstatyn, det låter som nånting jag skulle tycka om ,-)

Män pinkar lite överallt.
NÄr jag bodde på Reg.gatan i Ystad, så var tegelväggen i hörnan Reg.gatan/Mariagatan en fin pissoar, tyckte många på väg hem från krogen.

Containern bakom lilla Fridhems Livs var också bra. Det luktade pest när man skulle slänga sopor!

Mera böter åt pinkande män!!

cruella sa...

Jag tillhör dem som lika gärna kan förföras av ett icke föreställande verk (skulptur, målning) som en trogen avbild. Det är ju kul att Krook står utanför Dramaten, det verket får ju sin betydelse av just detta faktum att hon verkat där så länge och ofta sågs i sin rökruta. Annars är det kanske inte mycket till just konst... Wanås älskar jag! Kisande damen har jag missat däremot och jag vet inte om jag tycker om den så värst heller... Nej, här tycker vi nog olika, Bloggblad, du och jag.

Inte för att jag inte gillar föreställande konst, men det måste något mer till än en skicklig avbildning.

cruella sa...

Krookstatyn: skickligt gjort är det ju.

Diskussionen om vad som är konst, vad konst ska vara, vem som har sista ordet, om den får vara ful, om konsten har nån uppgift alls utöver konstnärens uttrycksbehov är väldigt intressant.

cruella sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
cruella sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

cruella: men här är en som klarar sig med en skicklig avbildning ,-)

Bert Bodin sa...

Åjo - Manneken Pis i Bryssel.

Så'de'så!

Bloggblad sa...

Vad kul att du hakade på!
Tro för all del inte att jag inte kan uppskatta sånt som väcker nåt inom mig - jag tycker att de två kvinnorna på bilden längst ner säger mycket!

Likaså den frihetslängtande (min tolkning) kvinnan som öppnar famnen mot framtiden.

Jag ska leta rätt på två skulpturer som jag har stått länge och tittat på... Sen kommer det mer!

Bloggblad sa...

Apropå den kissande kvinnan, så visar den ju verkligen hur jäkla jobbigt vi har det när vi blir kissnödiga, hur förnedrande vi måste huka oss och hur utlämnade vi känner oss...

Elisabet. sa...

Bloggblad: jag känner en underbar kvinna som satt i bilen längs en evighetslång kö i Vasaloppet. Alltså en bilkö.
Och så blev hon så kissnödig, så hon bara fixade inte att hålla sig, så när kön stod stilla, hoppade hon ut, öppnade bak,- och framdörren och satte sig på huk mitt mellan och började pinka.
Dåååå ..., var det slut på stoppet och bilarna skulle iväg!!
Jag höll på att dö av skratt när hon - väldigt livfullt - berättade om detta ,-)

Monet sa...

Sådär kissar jag alltid när det blir läge under våra långa Europaresor. Inte nu när vi har husbil med egen toalett - det är underbart. Men hellre frikissning än läbbiga autobahntoaletter.

Visste du att statyn av Margaretha Krook lär vara uppvärmd inifrån? Ser du att det blänker i bronset? Antagligen är det så att folk måste känna efter och så blir det blankslitet. Jag tror att det är Marie-Louise Ekman som gjort statyn. Jag håller (förstås) inte med Cruella även om jag tycker att det finns föreställande statyer som är betydligt skickligare gjorda än de här exemplen.

Titta bara på de klassiska marmorstatyerna. Rena underverken!! Och gjorda för så länge sedan.

Sen kan abstrakt konst absolut vara mycket tilltalande och säga mycket. Men man kan ju gilla båda?

Krya på er båda två - var rädda om er så det inte blir bakslag!!
Valentinkramar från Provence

cruella sa...

Jag sa som sagt var INTE att jag inte gillar föreställande konst.

Just nu är jag mycket sugen på att se Munch på Thielska och Hilma af Klint på Moderna. Sinsemellan extremt olika på alla möjliga sätt.

cruella sa...

Konstspammar lite till: Marie-Louise Ekman har tagit initiativ till statyn, står det om man läser lite runt om på nätet. Tror att någon/några konsthögskoleelever utförde jobbet, möjligen under överinseende av henne själv.

Steel City Anna sa...

Jag tänkte på orättvisorna mellan den rika och fattiga världen när jag såg de två kvinnorna.

Elisabet. sa...

Eftersom jag är totalt okunnig om sånt här, kanske någon av er vill förklara följande : t ex ..., hur går det till att göra en avgjutning av till ex kvinnan som kissar? Hur gör man? Berätta, den som vet!

Elisabet. sa...

Eftersom jag är totalt okunnig om sånt här, kanske någon av er vill förklara följande : t ex ..., hur går det till att göra en avgjutning av till ex kvinnan som kissar? Hur gör man? Berätta, den som vet!

Kattis sa...

Lite sent, men... Det finns speciella formnassor, som man kan som pensla på, och så gör man en kappa av gips för att få stadga inför gjutningen. Stora saker brukar man göra i delar. Typ... http://kravallslojd.se/wordpress/?p=4300