torsdag 30 maj 2013

Men pv fick lax ...


Vardagslycka .., det kan vara att bli bjuden på nykokta musslor, vitlöksbröd och ett gott, vitt vin!
Det kan också vara att sitta tillsammans på en uteplats, medan småfåglar flyger fram och tillbaka och får kalasa på små brödbitar.

Där är pilfinkar, men även gråsparvar och deras småttingar .., små fågelungar som sitter där på marken och daaarrrrrrar och vill bli matade!

Hela tiden hörs kvittret .. ni vet, sånt där kvitter som man när hör när man befinner sig i en park och där det finns gott om buskar .., eller på en uteservering.
(Jag minns särskilt en, i Lund, det var i slutet av 80-talet och tillsammans med min syster drack vi kaffe och åt våfflor och hela tiden hördes som en konsert av gråsparvskvitter!)

Och när såg jag en Gråsparv senast?
Hos oss finns den inte .. vi har bara pilfinkar och det är ju i och för sig inte så "bara", men ändå. 
Jag tycker om Gråsparvar.


Pensionatsvärden - som i övrigt är en vidsynt herre - är aningen knepig när det gäller vissa maträtter.

Musslor äter han inte .. inte sill och absolut inte Janssons Frestelse.
Allt detta tillhör mina solklara favoriter.

Så igår, på litet eftermiddagsbesök hos Eva från Tyresö och Långe Maken, bjöds pv (han kom cyklande från jobbet .., själv körde jag bil), på vidunderligt god lax med en sås till som visade sig vara av det mer himmelska slaget! Det receptet ska jag be att få av Eva!

Vi andra kalasade på musslorna (ja, frånsett smakbiten av laxen, tillsammans med färskpotatis!).
M mmmm!

Summa summarum en ljuvlig stund i goda vänners sällskap.

Här kommer receptet på den goda laxsåsen: 

Lax i sås

Såsen består av
1dl vatten
3 msk hummerfond
1 tsk fransk senap
en burk cremefraiche liten
2 dl vispgr.
salt
hackad dill
lite cayennepeppar
(Eva skriver att "vid särskilda tillfällen kan man ha röd rom i såsen".
Det hade hon igår. Det var ur-gott!)

Smaka och koka ihop några minuter.
Lägg i laxen en liten stund tills den är klar 4 bitar räcker det säkert till...

Tack Eva för receptet!
Det var raskt jobbat ,.)



18 kommentarer:

Mian sa...

Hur går det med talgoxen, hämtar han mat ur handen ännu?

Ulrika sa...

När det gäller musslorna är jag helt på Pv's sida. ;)

gunnar i vaplan sa...

Mmmmm.... musslor som är såååå gott ;-)

Elisabet. sa...

Mian: det har varit så enbarmligt dåligt väder, så något utesittande/ätande har det inte varit tal om ens ,-(

Ulrika: ,-)

gunnar i vaplan: ja, jag älskar musslor!

Elisabet. sa...

Eva! Om du läser detta, kan du inte lägga ut receptet på den ljuvliga laxen som pv fick? Den var makalöst god!

Elisabet. sa...

Eva! Om du läser detta, kan du inte lägga ut receptet på den ljuvliga laxen som pv fick? Den var makalöst god!

Eva i Tyresö sa...

Lax i sås

Såsen består av
1dl vatten
3 msk hummerfond
1 tsk fransk senap
en burk cremefraiche liten
2 dl vispgr.
salt
hackad dill

Smaka och koka ihop några minuter.
Lägg i laxen en liten stund tills den är klar 4 bitar räcker det säkert till....

Eva i Tyresö sa...

Lite cayennepeppar är gott i såsen men jag hade ingen igår.
Lycka till!

Anonym sa...

Mmm...
Minns när jag kunde äta skaldjur! Vinkokta musslor är underbart!
Ang. gråsparvarna så är de först och främst stadsfåglar har jag för mig. Därav bristen på sådana hos oss lantisar!
Hedgren

Elisabet. sa...

Hedgren: ja, men Haverdal är juverkligen inte stadsmiljö. Kan dom vara där, borde dom trivas här hos oss ,-)

Anonym sa...

Ja, det kan man tycka! Jag älskar gråsparvar men härute får jag nöja mig med pilfinkarna... ;)
Hedgren

Eva i Tyresö sa...

OBS
Vid särskilda tillfällen ska du ha röd rom i laxsåsen. Det gör susen!

Anonym sa...

Elisabet o Eva.
Jag älskar musslor men lax förekommer ju oftare. Så tack för recept, ska genast prövas.
Fru Grå i Ystad

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ruta Ett sa...

Musslor och jag går heller inte ihop. Ostron göre sig icke besvär, men ibland sill (inlagd) och gärna Janssons och surströmming ska vi bara inte tala om. Fy för hondan!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: nu förstod jag bättre ,-)
Ja, när du ändrade i kommentaren, alltså ,-)

Surströmming är det nog läge för snart, tror jag.

Kattis sa...

Vinkokta musslor! *slickar mig om munnen* Även laxreceptet smakar bra, redan vid ingredienserna

Jessica sa...

Det lät underbart gott, så receptet är nu utskrivet :)

Tack!