söndag 26 maj 2013

När Annika och Mian kommer på besök ...


Då blir det promenad längs havet och himlen är blå och världen som allra vackrast.
Jo, precis så.
Det är blommande trift och styvmorsvioler, mandelblom och maskrosor.
Och havet.


Som julafton är det!
Mian har med sig akvarell-tavlan som jag beställt av hennes mamma Lisette.
Ååå, den är ännu finare i verkligheten!


Två "bonustavlor" - av vallmo - följer också med och sprider glädje!
Nu måste jag hitta en fin plats åt dem .., gärna med lite belysning så dom syns bättre.
Tack du underbara Lisette!


Annika är filurig så hälften hade räckt!
Hon har med böcker till lotteriet och här har pv fått gamla nothäften och nu kan han spela och sjunga som Mario Lanza! 



Mian hade med sig en inramat eget fotografi av sländor in love ...
Fantastiskt!
Och så fick vi samtidigt en lektion i hur sländornas kärleksliv går till.


Det här med grillning är ett veritabelt elände.

Först får vi ingen fart på glöden .., kanske har det kommit fukt i kolen?
Till sist ger vi upp och jag går ner till grannen Elizabeth och frågar om hon möjligen har kol hemma - fungerande såna - jodå,  efter en stunds rotande i källaren hittar hon två påsar!

Och så börjar allt om från början.
Men då blir glödbädden så djävulskt het, så där så vi inte kan stå i närheten och den som har hängbröst bränner nästan upp dem och det blir mycket skratt och mycket som blir förkolnat.

Men potatisen var jättegod.
Och tzatzikin.
Och rabarberpajen senare på kvällen ,-)

Vid tolvtiden, efter oceaner av prat (pv rättar ...) blir det godnatt.

Just nu sover alla, utom pv och jag själv.
Jag har bakat scones som är i ugnen .., och altanbordet är dukat .., och så blir det äggröra och bacon.

Och ser man på ..., nu är dam nummer 1 uppstigen!
Dags för mjuk väckning av nummer 2.


Vad pv syssslar med?
Jo, han rättar prov.
Idag ska kören Västanvind sjunga ute i Tylösand och han känner tidsnöd .., redan klockan sju tog han på sig glasögonen och satte igång!

5 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

En stor kram till en stackars nationell rättare! Jag tycker det är hemskt att det ska behöva ta så lång tid.....ifrån våren.

Lisette sa...

Vilken härlig helg ni måste ha haft!!! Jag blir riktigt lite avundsjuk. Jag är jätteglad Elisabeth att min tavla inte blev en besvikelse. Kramar från vattenfattiga Gökhem;) men nu kommer det visst en del av den varan- uppifrån.......

Turtlan sa...

Skönt att höra att fler hade lite problem med kolen igår. Vi kände oss rätt amatörmässiga igår när det inte blev någon glöd.

Men det blev grillat och mat kom på bordet!

Cecilia N sa...

"och den som har hängbröst bränner nästan upp dem". Haha!

Är det därför som det så ofta är män som grillar? För att kvinnor har kroppsdelar som är i vägen?

Elisabet. sa...

Eva: jag ska hälsa honom .., klockan är nu lite över tio och han rättar ännu ....

Lisette: den är ljuvlig och gör mig så glad! Det gör småtavlorna också, som ännu inte kommit upp. Jag måste hitta Rätt Plats till dem ,-)

Turtlan: "lite problem" är en underdrift .., vi var vrålhungriga innan vi äntligen fick till det ,-)

Cecilia N: det var mina som nästan brann upp ...., man kunde knappt närma sig grillen!