söndag 26 maj 2013

Någon vacker dag i maj ...


... går vi ner till stranden.

Tänk, för första gången i mitt femtionioåriga liv ser jag en gök som sitter och go-ko-ar!
Och Mian smyger fram och göken sitter kvar ..!
"Det där måste ju vara en knäppgök!" säger hon leende.


Medan Annika säger "men ååååå, så underbart!!", spanar Mian efter fåglar.


Och tänk, det är underbart åt andra hållet också!


"Nej, det är inte så kallt i vattnet ...!" säger madamen från Kävlinge.
I vattenbrynet ligger en död plattfisk.
Himlen är blå.


Och vi står där tillsammans, tre kvinnor .., en är femtio, den andra femtioett och den tredje femtionio .., och vi pratar om Skåne och Halland och Annika, som är en riktig skånska .., berättar om smultronvägar i landet som är hennes mer än något annat och igår sa Mian att ..., tänk, om man bor i Falköping, ja, då finns ingen sjö och inget hav i närheten .., ja, frågan var om detta inte var det sämsta stället man kunde bosätta sig på, om man vill ha vatten inom räckhåll!

Snart är tillsammanshelgen tillända.

Klockan tre avgår tågen - ett söderut - och ett norrut, mot Göteborg.
Pv - som fortfarande rättar prov - ska sjunga med kören Västanvind .., själv ska jag leka pensionatsvärdinna och ordna med lunchen.

Vinden friskar i.
På himlen seglar molntussar förbi.

5 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Så fina bilder och vad somrigt det ser ut! Önskar att jag var med!

Anitha sa...

Ge Mian och Annika en kram från mig i norr. Och säg åt Annika att jag skrattar än ;)

SoF sa...

"Knäppgök..."

Hihi - Tack för ett gott skratt!!

...och härliga bilder från h a v e t.

Eva i Tyresö sa...

Vi hade också besök och jag var pensionatsvärdinna. Tyvärr såg vi ingen gök. Det var fantastiskt!!!!!
Men vi har sett havet stranden och pratat om gamla tider. Britta o jag har jobbat länge ihop och bott bredvid varandra och fått barn nästan samtidigt. Det blir mycket att prata om och så har vi planterat presentmagnolian. hurra så fint!

mossfolk sa...

Det ser verkligen jättehärligt ut.
Och Anitha; haha, det där hade jag glömt :))