lördag 1 november 2014

Mitt eget bästa ...

Ja, det var inte ditt lamm, fru Tacka ..., men ändå.

"Kan du hämta lammet i eftermiddag ...?" frågar kunden som alltid ser så snäll ut.

Tjugoen kilo, styckad och klar, till ett pris av fyrtio kronor kilot.
Ett lamm som gått ute och betat hela våren och sommaren och med sin mamma i närheten, ja, tills nu.
Ett bra liv ändå, tröstar jag mig med.
Ett värdigt liv.

Nu har vi paketerat och paketerat och skrapat och malt till färs  - fast i omvänd ordning -, och stekt nån slags spjäll i ugn med färsk salvia, timjan, vitlök, olivolja, salt och smör och inget mera .., och det blev överjordiskt gott, närapå svimningsläge.

Pv som är mer hälsosam av sig, äter inte det feta där all smak sitter.
Det gör jag.

Och faktiskt tycker jag att det är verkligen så, att det enklaste är alltid det godaste.

6 kommentarer:

Tankevågor sa...

Tycker jag också....om det enklaste alltså.

Ruta Ett sa...

Fett är inte ohälsosamt! Ät på du bara!

Cecilia N sa...

Det var rätt många år sen vi köpte lamm. Men gott är det - så länge det inte ha kallnat.

Dinah sa...

Vi åt också lamm igår. Gott.
Och det feta är ju det nyttiga enligt kostdoktorn.
Farsan åt det feta hela sitt liv och jag är mycket tveksam till att han dog i förtid s.a.s. Fettskräcken är bara larvigt.

Mian sa...

Lammkött har jag nog ätit mindre än 15 ggr i hela mitt liv. Det blir liksom aldrig av att jag köper det.

Elisabet. sa...

Tankevågor: det stämmer med min bild av dig ,-)

Ruta Ett och Dinah: han får göra som han vill, herr pv .., jag får ju ännu mera av det goda på det viset ,-)

Cecilia N:jag tycker om det även då, men då åker istret ....

Mian: så är det nog för många, tror jag. Själv tycker jag att lamm är det godaste köttet.