lördag 10 december 2022

Ett något försenat lördagsfönster ...


Letade en sak, fann ett annat. Ett härligt, ruffigt fönster från Kina! 

Från Kina ..? 

Aha, då måste det ha varit Cruella/Helena som hade håven redo och jo, så var det. 

Så här skrev hon: 

"Hej, skickar ett fönster från ett gammalt fabriksområde som nu hyser gallerier, ateljéer, små restauranger och hantverksförsäljning. 

Området heter Redtory och här låg Sydostasiens största konservfabrik på 50- och 60-talet, understödd av Sovjetunionen.

När Kina och Sovjet inte längre stod på god fot bar det sig inte längre och området förföll."

1 kommentar:

cruella sa...

Men åh, det var så länge sedan jag tittade in hos dig (följer ju på Instagram men bloggar ska man tammetusan värna om!) och så ser jag det här. Ja, tänk. Vad gäller områdets historia gäller den förstås fortfarande - men själva verksamheterna är nu ett minne blott. Jag var tillbaka 2016 på min långa soloresa, och då hade det hänt mycket bara på ett par år - uppsnofsat och mycket mer krimskrams. Och för några år sedan, före pandemin så det hade inte med det att göra, stängde alltihop. Värdefull mark i en växande stad, så jag gissar att någon ska tjäna pengar där. Fast en lika god gissning är att allt står halvrivet och inget kommer att hända på flera år... Tack återigen för påminnelsen om ett på alla sätt överväldigande år i livet!