fredag 9 december 2022

På agendan ....

Den japanske regissören Kore -Eda Hirokazu tillhör mina favoriter, ja, när det gäller filmer som får mig att må bra. Jag har sett flera stycken av hans alster och har ännu inte en enda gång blivit besviken. Den senaste var "Still Walking"; den såg jag 2020 via Triart.se.


På söndagkväll är det dags för hans senaste film vars titel är "Min vackra stjärna" och den går på Röda Kvarn.

Den har fått jättefina recensioner, vilket ju inte garanterar nånting alls, men jag kan väl inte drömma om att just denna skulle vara någon slags flopp.

Och eftersom husets herre bjöd på julbordet igår, bjuder jag honom på bio. 

Det var länge sedan sist och ska bli sååå roligt.  

(Varför tycker jag så mycket Kore-Edas filmer? Jo, för det är ett slags långsamhetens lov i dem .., och enligt mitt sätt att se det - sååå vackert filmat -!)

Annat?

Jo, äntligen är dagens korsord i DN löst. Jag började med det tidigare idag och har - med ojämna mellanrum - tittat till det. 

Så kom pv hem och då hjälptes vi åt. Härligt att kunna lägga det åt sidan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

OM du hade en filmklubb skulle jag gå varenda gång! Annannan

Anonym sa...

Annannan: först .., grattis på namnsdagen! Och du hade varit såå välkommen i klubben! / Elisabet

Bert Bodin sa...

Aha - då ska man hålla utkik efter den.

Har inte sett något av honom förr, vad jag vet.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: då hade du nog kommit ihåg det. Jag tycker att hans filmer är så .. säregna.

Anonym sa...

Jag såg den i måndags :-) Jag förstod inte slutet men tycker att den var mycket sevärd! Vad tyckte du och pv?
"Föräldralösa" barn handlade ju även Shoplifters, hans förra film om. Angeläget tema!
/ Carin