måndag 30 oktober 2023

 Ny vecka, ny giv ...


Måndag. Skjutsar pv till vårdcentralen i Getinge och medan han är där inne och får veta resultaten från provtagningen, sitter jag och Harry i bilen och väntar. 

Lyssnar till P4-Kristianstad. Det gör jag ofta, fråga mig inte varför. 

Människor kommer och går, nästan alla är äldre, någon har rullator.

När husets herre återvänder, får jag veta att han fått recept på ännu en blodtryckssänkande tablett. Nu har han två.

Tar Hemköp på hemvägen. Vid grönsakskylen står en äldre-äldre dam och jag ursäktar mig och frågar om jag kan ta några paprikor .., kvinnan står precis framför dörren till kylen. 

Jodå, det går bra. 

"Dig känner jag igen, du har arbetat här, eller hur ..?" säger kvinnan och ler så varmt. 

Jo, så var det ju och hon berättar att tidigare bodde hon i Getinge, men så blev det flytt till Haverdal och här har hon bott sedan dess, det måste ju vara kanske tio år allt som allt. 

"Första gången jag kom in i affären, då stod du på en stege ..", fortsätter hon. 

Visst är det förunderligt, det här med vad man minns!

När det är dags att betala, hittar jag inte mitt betalkort. Letar i plånbokens alla fack, i kappfickorna, i bilen, men kortet är borta. Glömde jag det på golfkrogen? Nej, säger ägaren Jonas när jag ringer honom, där fanns inget kort. 

Letar hemma .., i bilen, under sätena, kollar återigen plånboken .., klänningsfickorna .., men icket. Bestämmer mig för att ge det hela ännu en dag. Är det borta i morgon, blir det spärr. Stänger kortet tillfälligt och precis då kommer pv gående in i vardagsrummet där jag sitter och se där .., kortet låg i hans bröstficka! 

Så skönt!

Och nu ska jag titta på film. Den här. 

Harry sover djupt ..., vaknar inte ens av att jag säger hans namn.

4 kommentarer:

mossfolk sa...

Rullator är ju en himlans praktisk uppfinning!
Så skönt att kortet dök upp ;)

Elisabet. sa...

mossfolk: Dessutom undrar jag om det inte är en svensk uppfinning? Rullatorn, alltså.

Gunnel sa...

Hur har betalkortet hamnat där? Tur att du slapp spärra.

Elisabet. sa...

Gunnel: När vi var på restaurangen hade jag en klänning utan fickor (det borde vara lag på att fickor ska finnas!), så troligtvis hade jag bett honom ta hand om kortet. Jag har nämligen ingen handväska.