måndag 24 november 2008

Avtryck ...



Vid åttatiden går jag till en av stans pizzerior för att akuthandla nånting i matväg.

Det är en oerhört kortväxt man som visar sig vara självaste bagaren och det är bara han och jag i butiken och jag säger att jag nog gärna vill ha lammkött i pitabröd och det är ju helt okej.

Mannen har glada och nyfikna ögon.

Lite filuriga.

Och han är pratglad så alldeles otroligt!

"Det är kallt ute ..., va?" säger han och jag pekar på skorna och säger att jag håller på att frysa tårna av mig.

Och han frågar var jag kommer ifrån?

Egentligen.

"Från norra Sverige .", svarar jag, för Malå kan han väl ändå inte ha kläm på.

Själv har han bott i vårt land i två år och dessförinnan bodde han i Italien, i Milano, ja, han var pizzabagare där också.

"Vilket land tror do att jag kommer ifrån ..?" frågar bagaren.

"Tja .., jag vet inte ., kanske .., ja, kanske Rumänien?" svarar jag.

Nej, inte alls, det är nästan så att han tycks förnärmad av denna min så felaktiga gissning.

"Jag kommer från Irak, från Bagdad ..., jag är kristen ...", tillägger han.

Och jag får veta att den unge bagaren som bara är tjugo år .., att han bor ute på Österlen, men helst skulle han vilja flytta hit, till Ystad .... "för där jag bor, där är det ju mest bara albaner ...", säger han missmodigt.

Och jag får veta att han tycker om att spela fotboll.

"I Italien, där tycker alla om fotboll .. jag med .., do vet, jag spelade fotboll i Bagdad ...", säger mannen.

Innan jag betalar och går min väg, får jag veta att herr bagaren minsann har besökt norra Sverige, jodå, det var hur fint som helst.

"Åååå, har du ...?" säger jag häpet.

Jominsann.

"Jag var i Falköping och besökte en god vän .., det var långt norrut och väldigt kallt och vackert!" säger bagaren och ler vänligt.

Och så räcker han mig påsen med det alldeles varma innehållet och jag tackar för mig och tänker att han ser så glad och tillfreds ut med sitt liv .., och så promenerar jag hemåt i kvällsmörkret och på andra sidan gatan har någon av grannarna tänt en adventsstjärna och det är glatt på trottoaren .., man får vara försiktig så man inte dråsar i backen.

Så var det.

Just så.

9 kommentarer:

Turtlan sa...

Du precis det där som Du skriver om så brukar jag tänka om människor jag träffar som flytt eller kommit hit på olika sätt till vårt land undan från krigets Irak.
Vilka människoöden det är och oftast är vi så lika så! Vi gillar fotboll och helt vanliga saker här i livet!

Ett härligt möte en snöig måndagkväll.
Om Falköping är Norrland... bor jag då Norra Norrland *L*

Linda sa...

Haha, alldeles underbart!
Och då har jag ju varit på Nordpolen, för det är väl där Övertorneå ligger?
Eller?

Anonym sa...

Den där kommentaren känner jag igen från grannen som bodde under mig tidigare...
Han kommer från Serbien (en stolt Serb)men har varit bosatt i Sverige i 20 år nu. Om grannarna i villan mittemot råkade prata lite högre än vanligt en fredag-lördagkväll kunde han kommentera att "du vet..de är muslimer..."
Som om det sa allt...
Vilken gullig kommentar att han varit sååå långt norrut som Falköping....tänk om du berättat om Malå!

Anonym sa...

Fniss, ja det var långt norrut det. :)

Elisabet. sa...

till er alla: ja, det här andra gången på kort tid som jag märker att alla har fördomar .., inte bara jag själv.
Vi brukar diskutera det där med fördomar, pv och jag.
Han har nästan inga, tror han.
Jag har massor och jag skäms för att jag har dem.
Och nu märker jag ju tydligt att invadrarare minsann har fördomar också .., eller rankar olika grupper så där som det passar.
Minns flickorna på tåget, dom från Jugoslavien (forna) som hånskrattade åt "den jävla blatten som talade så dålig svenska!" .., och nu den här glitterögde bagaren som minsann inte vill bo på ett ställe där det vimlar av albaner ..-)

Och Falköping .., långt norrut .., hmmm.

Jovisst.

Ulrika Gabriel sa...

Hej!
Tack för titten! Blev så klart nyfiken själv oh hälsar på hos dej. Mmmmmmm, härligt, snyggt och inspirerande. Hit kommer jag tillbaka;-.

Allt gott!

Cecilia N sa...

Jaadu, Falköping ... Det var långt "norrut" det.

Det hade kanske varit lagom norrut för muslimerna i Norrland när det är ramadan på sommaren. De får ju gå på klock-"mörker" istället för på riktigt.

Elisabet. sa...

Ulrika Gabriel-med-det-härliga-smajlet: välkommen ska du vara!

cecilia n: haha .., jadu, jag kanske skulle bli muslim och börja fasta lite nu och då. Åtminstone då.

Anonym sa...

Jomenvisst är väl Falköping typ Norrland ;) säger Småländsk tjej