lördag 29 november 2008

Snart fest ...



För allra första gången i mitt liv är jag inte skräckslaget nervös inför en personalfest.

Jag är faktiskt inte det minsta orolig och det är knappt jag tror det är sant.

Det beror förstås på en slags trygghet.

Jag känner mig helt trygg med arbetskamraterna .., jag kan vara mamma åt nästan allesammans, förutom chefen, Lasse och Karina .., och det känns också skönt.

Just nu sitter jag här med nyplattat hår .., inte en lock så långt ögat når .., och i torkskåpet hänger min linnejacka .. och i soffan sitter en pensionatsvärd och en f.d. granne, nämligen Alexandra som har köpt hus lite utanför stan och nu väntar på att kvinnan som städar ur hennes lägenhet (i porten intill min), ska bli färdig.

Med pensionatsvärden pratar hon om värmefläktar .., element .., oljepanna och annat och han säger att nästa helg ska vi titta förbi, så ska han hjälpa henne lite .., ty hennes pojkvän Gino är sjöman och befinner sig för tillfället utanför Nya Zeeland och allt som rör huset får hon för tillfället klara av på egen hand.

Halv sex blir det samling i affären .., en timme senare åker vi iväg till Öja Krog för julbord och lite annat.

Från Bente i NOrge kommer en dikt som nog är som gjord för den ibland något hariga bloggmadamen.

Sender deg ett dikt,som jeg tror du kanskje vil like ....

"Våg å være ærlig, våg å være fri.
Våg å føle det du gjør, si det du vil si.
Kanskje de som holder munn er reddere enn deg?
Der hvor alt er gått i lås må noen åpne vei.
*
Våg å være sårbar, ingen er av stein.
Våg å vise hvor du står, stå på egne bein.
Sterk er den som ser seg om og velger veien selv.
Kanskje de som gjør deg vondt er svakest likevel?
*
Våg å være nykter, våg å leve nå.
Syng, om det er det du vil - gråt litt om du må.
Tiden er for kort til flukt, bruk den mens du kan.
Noen trenger alt du er, og at du er sann!

(Hans Olav Mørk)

God helg mvh BENTE."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Ha det riktig så koselig på julebordet,og ta vare på "tangokavaleren".
Sjøl sitter jeg her og kjempeforkjølet,så her blir det stille og rolig m nesa i en klut.
Julebord er helller ikke min gate akkurat,men skal ut å spise lutfisk m kollegaer en kveld før jul.Det får holde.....
-B-

Hedgren sa...

Hoppas du får en härlig kväll!

Anonym sa...

Lycka till från mig, som är proffs. Haha!

Nästa fredag har vi en liten, och den 20 december årets höjdpunkt enligt många. Jag har ju inte hunnit med ett år hos min nuvarande arbetsgivare ännu.

Men nervös.... Näe!

Christina sa...

Hoppas du får det riktigt riktigt trevligt ikväll, och hoppas att julbordet är smarrigt värre!
Oj, vad jag längtar efter julmat nu när jag skrev det där ;-)

Det Mörka Hotet sa...

Hoppas du och de övriga arbetskamraterna får en toppenrolig kväll - och så hoppas jag även att du visar några festbilder i morgon!

Samuel

Bloggblad sa...

Jag är övertygad om att du har en trevlig kväll!

Dikten var helt underbar - något att tänka på för oss alla.