tisdag 10 mars 2009

Det där med moral ....

På dejtingsidan där jag skuttade omkring för något år sedan eller mera, där fick jag kontakt med en stilig herre från västra Skåne.

Lärare, precis som pensionatsvärden.

En kväll ringde den stilige mannen och så frågade han vad det var som lät i bakgrunden?

"Hmm ..., har du besök?" sa han.

"Nää, det är bara tv:n som är på ...", svarade jag.

Då blev mannen alldeles förfärad och sa att själv hade han och hans dåvarande hustru minsann gjort sig av med tv:n .., ja, en lördagmorgon då dom satt vid köksbordet och åt frukost och tog snaps, ja, då bestämde dom sig för att likt en offergåva bära ut tv-apparaten till närmaste container och när han berättade om detta, så lät det som en frälsningsupplevelse.

"Ja, aldrig att jag vill vara utan tv!" utbrast jag förfärat.

Jodå.

Man måste följa sina principer, sa han.

Och detta med tv-tittande, det var ju bara fördärvligt och tog tid för annat, mer väsentligt.

Så jag undrade om han aldrig tittade på tv?

Aldrig någonsin?

"Ja, men då kör jag till min gamla mor i Höganäs och ser programmen hos henne ...", sade mannen.

Ojdå.

Det var en moral som heter duga.

Tänkte jag.

Sedan pratades vi inte vid mera.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den mannen lär nog få leta om han söker en tv-fri partner, haha!

mossfolk sa...

Ojoj. Men det var lite kul det där med dejtingsidorna tyckte jag... att man stötte på så mycket olika människor :)

Love, literature and gardening sa...

Ja det är lite trevligt att titta tillbaka på sina erfarenheter från dejtingside-tiden. Men jag vill inte dit igen...
Men jag måste erkänna att jag har mina anti-tv-perioder så jag kanske hade nappat andlöst på denne modige man. Kanske en månad eller så.

Anonym sa...

Snaps till frukost?! Jahaja...

;o)

Elisabet. sa...

marskatten: ja, fast man vet ju aldrig ..-)

mossfolk: det brukar jag också säga, såååå många trevliga män man mötte!

love, lit ...: aldrig i livet för mig! Det finns ju avstängningsknapp .., såna där Princip-typer skulle jag aldrig klara av.

*P*: just det ...-(

Bloggblad sa...

På en skola där jag jobbade under tidigt 80-tal, med många yngre progressiva lärare, var det FULT att säga ordet teve. Om nån av oss "vanliga" sa: Var det nån som såg det på teve?.. fick vi Blickar som Talade...

Där jag jobbar nu är vi mer medelålders och toleranta mot det mesta, som väl är.

Christina sa...

Elisabet - du hade väl kunnat hänga med hem till hans mamma och tittat på På Spåret om ni hade blivit ett par!
Nu missar du ju snaps på lördagsmorgnarna!