torsdag 5 mars 2009

Kväller ....


Vännen Hasse tog bilden ...., visst är det vackert ...!

Nio timmars arbete efter åtta dagars ledighet ..., ååå, det tog emot det!

Men allt går förstås.

Och gänglig skolpojke i sextonårsåldern säger ..."men hej du .., välkommen ..., visst har du varit borta ett tag ..?" och då blir man bara så lycklig.

I personalrummet har chefen satt upp våra semesterscheman.

Arbetar man i butik blir det max tre veckors sammanhängande semester .. hela sommaren är därtill uppdelad i tre perioder och under alla år har jag lyckats få semester sist av alla .., jag har väntat ut hela gänget.

Förra sommaren arbetade jag i princip fram till i mitten av augusti och aldrig mera, det säger jag ., det är extremt många turister i affären och man var helt enkelt k n ä c kt när det var dags för ledighet.

I år har jag tilldelats den första perioden, dvs, från den femtonde juni och tre veckor framåt.

Hur glada som helst blir vi, när vi upptäcker att vi som då har semester, vi är i stort sett samma gäng som arbetar helger tillsammans och det innebär ju att vi då också arbetar övriga sommaren med varandra!

Stor glädje blir det!

Nu får jag försöka planera lite .., PV har ju sitt sommarlov och kan inte fara och flänga som jag själv i slutet av augusti och september .. ja, vi får se.

Idag sade jag dessutom till några av arbetskamraterna att jag funderar på att börja höra mig för om jobb i landet Halland.

Det är vad jag funderar på.

Och nu ligger den sjuke pensionatsvärden på soffan Ektorp med täcket över sig och jag ska husera i min säng .., han är så glödhet (men har mindre feber nu ...) att jag inte kan ligga i närheten av honom.

"Känn du dig bättre ...?" frågar jag.

Exakt så.

"M mmmm ", säger han.

Då vet vi det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Snart är det Maj månad...!
Ska verkligen bli spännande att träffa dig och PV och förhoppningsvis många fler bloggare.
Du kanske redan bor där i landet Halland då? :-)

/gunnar i vaplan/

Turtlan sa...

Hmm... så har jag tänkt attDu kanske snart gör.
En sak är säker att landet Halland skulle bara veta vilken kompetens de nu har chansen att få anställa!
Missa den inte säger jag!

Flytta till pensionatet låter ju som ett stort :-))

NattTurtlan

Elisabet. sa...

Gunnar och Turtlan: nu skrev jag ju att jag hade f u n d e r a t ....,-))

Rexxie sa...

Äsch, fundera inte så mycket utan ta chansen!!!

(jag hoppas att PV är informerad?!)

Anonym sa...

Hoppa att ni dyker upp i landet Västerbotten när du får semester!

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, det är lätt för dig att säga ..-))

Kesu sa...

Nä, inte jobba så länge i sträck på sommaren. Det har jag också gjort och det är INTE BRA.

Fundera på du! Vi hejar på dig!

Elisabet. sa...

kesu: ja, jag är en slowstarter i mycket, - inte i allt - inte när det gäller resor och sånt ..., men när det gäller män.

Så jag funderar vidare ..-)