tisdag 3 mars 2009

Lektion 1 ...


"... och så vrider du av vattnet här ...".

Det är knappt nio grader varmt i pensionatet när vi kliver in i köket, då, igårkväll.

Nio grader.

Golven är iskalla!

Och jag kryper i säng och har tre täcken och en filt ovanpå mig och propparna flyger och far och pensionatsvärden får åka iväg och skaffa nya och under tiden ligger jag och hackar tänder!

När klockan är fem på morgonen, ringer väckaren.

Pensionatsvärden ska cykla de två-och-en-halv-milen in til jobbet .. (så får du ha bilen ..., säger han ...) och innan han ger sig iväg, får jag en eldningsinstruktion .., eller kanske mera .., hur jag ska förfara om jag inte blir hemma och ska släcka ner allt detta.

Fem steg.

Jag tar fram kameran och pv är en sann pedagog.

Det här ska nog bra.

Och nu, när klockan är åtta, är det hela femton grader varmt i huset!

Halleluja!

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Välkommen till den verklighet vi råkade ut för nu den kallaste tiden i vinter. En paj ledning till bergvärmerören.

Men nu är det äntligen varmt inne! (Och betydligt modestare kyla ute.)

Elisabet. sa...

Cecilia N: men jag lärde mig och det känns skönt ..-)