söndag 22 mars 2009

Några kvällsfönster från Skottland ...



Titta, på det där lilla fönstret i mitten av bilden!

Å, det lyser som en stjärna ..., alldeles ensam ute i rymden!

Bilden kommer från den här madamen och kyrkan finns i Edinburgh i Skottland.

Så här skriver Anna.

"Innanför det höga smala fönstret som det lyser så inbjudande genom firar man morgonmässa i Old Saint Paul's Scottish Episcopal Church i Edinburgh. .

Jag har aldrig varit inne fast jag ofta bor på ett hotell alldeles vid sidan om.

Men jag hade tillfälle att få gå i domkyrkan tillsammans med en infödd vän och kollega.

Så jag har tagit anglikansk nattvard.

Det som fascinerar mig särskilt i de brittiska kyrkorna är körsångens starka ställning.

Min kollega beklagade särskilt att jag kommit söndagen efter påsk när den ordinarie kören hade ledigt efter den intensiva påskhelgen.

Varje söndag firar man mässa på förmiddagen och Solemn Evensong på kvällen, med kör bägge gångerna.

Hälsningar Anna."

4 kommentarer:

Kesu sa...

Jag som är galen i Skottland, tackar alldeles särskilt för den här bilden. Och undrar nyfiket: vilket är hotellet i närheten? Är ständigt på jakt efter hotell på mina favoritplatser :)

Elisabet. sa...

Kesu: jag ska påminna henne att svara dig!

Anonym sa...

Jury's Inn på Jeffrey Street. Det är en hotellkedja och säkert varken det billigaste eller det bästa men det är bra läge för både Old Town och New Town och rummen är antingen mysigt lugnt mot gården eller med en praktfull utsikt över klippan med gamla fängelset (och över järnvägsstationens alla spår...).

Anonym sa...

Mitt svar kom visst bort i kontrollen. Jury's Inn heter hotellet. Ett rätt vanligt kedjehotell med lite lagom brittisk prägel av brokiga heltäckningsmattor och så. Varken enastående billigt eller enastående charmigt, men hemtrevliga rum och väldigt bra läge.