onsdag 25 mars 2009

Själv får man väl sitta utanför Systemet och spela fiol .....

Det är när kunden köper en kvällstidning med braskande rubrik som handlar om AMF-mannen, herr Elmehagen, som kammar hem 62 miljoner i pensionspengar, som det blir lite prat.

"Ja, helt ärligt fattar jag inte hur någon människa alls kan ha mage att tycka att det är rimligt att få så hög pension ., nej, jag begriper det inte .., jag skulle skämmas ögonen ur mig och jag vet hundraprocentigt säkert att jag heller inte skulle ta emot den summan. Aldrig!" säger jag till kunden.

Kunden, en man i min ålder, däremot tycker att det är helt rätt.

"Det är ju inte herr Elmehagen som har bestämt detta .., det är styrelsen", menar han.

Jo, det kan så vara .., men jag skulle ändå inte ta emot det, jag tycker att det är så girigt så det finns inte ord för det.

Hur kan man ens tycka att man är v ä r d så mycket pengar?
Det är det jag inte begriper.

Höga löner är jag villig att betala till läkare som räddar liv; såna viktiga yrkesmän eller kvinnor som det kanske bara finns några enstaka av här i vår värld .., ja, gärna hur hög lön som helst, men några sextiomiljonerspensionsavtal .., näää, det får mig att tänka på detta.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skal du spille fiol,vil jeg være med å spille gitar og blikkfløyte og synge,det ville bli bra underholdning.Ikke minst for de som ser på....

Ha en flott fridag i Halland.

-B-

Anonym sa...

Jag kan spela på kam, för det lär vara det enda intrument jag har råd med då.
;)

Jo, somliga vet att roffa åt sig. Att skylla på att det är inte jag som som krävt/bestämt summan" är ju bara skitsnack. Det finns ett väldigt användbart ord. "Nej".

Elisabet. sa...

Bente och Ellis: perfekt, då är vi en Trio nu.
"Liz Trio", kan vi kalla oss.
Vi delar väl lika på inkomsterna?
Jag ska be att PV ordnar lite sånghäften så vi hinner öva, du vet ellis, det är bara tio år kvar innan det är dags.
Ta fram kammen!

Rexxie sa...

Fast vad är rimligt egentligen? Vem skall sätta gränsen för det?

Anonym sa...

Instämmer helt!
Vad gör de som är så fantastiskt så att de rättfärdigar deras höga löner?
Tänk så många ggr jag tänkt på det!!!!!!!!! Orimligt!
Har de tex en lång utbildning?
Nä säkert inte!

En läkare som ska fatta snabba beslut om livsavgörande saker har inte på långa vägar en sån lön. De har också en lång utbildning....
BAra som exempel.

Tänk om jag fick träffa någon med dessa löner för att kunna fråga vad deras motiv är till dessa sjukligt höga löner?
Bara de inte säger att andra bestämt den.... Dålig ursäkt!

En instämmande Turtla!

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, därom torde de lärde tvista. Men sextio miljoner .., för mig är det definitivt inte rimligt.

Turtlan: kanske blir människor fartblinda .., om dom har två miljoner i årslön så tycker dom att trettio gånger detta är en baggis?
Men jag håller med.

Rexxie sa...

...varav åtminstone 40 miljoner går tillbaka i skatt och därmed kommer t.ex sjukvård och skola tillgodo.

Resten skall fördelas upp på resten av hans livslängd, och om han blir 90 år så är det 62 000 i månaden. Mycket, visst är det det, men ändå inte!