söndag 12 april 2009

En kakelsättares vänstra hand ...



På påskaftonen blir vi bjudna på middag hos Sonja och Gösta, som är pv:s moster och morbror.

Vi är många som sitter runt bordet i matsalen och till vänster om mig, där hamnar Roger.

Roger (som är måg i familjen) heter Aldrige i efternamn och kommer från England, närmare bestämt från Denham.

Det första som slår mig när jag nu för första gången träffar honom, det är att han ser så norrländsk ut .., ja, jag hade hade kunnat satsa ganska mycket pengar på att han vore uppvuxen i Norrbotten.

Alldeles oerhört påminner han om någon som jag har träffat, men vem ..?



Herr Kakelsättaren visar sig vara 48 år .., han är Jungfru .., har glada ögon och är nummer två i en syskonskara på fyra ... (det är storebror Nigel som är golftokig .., Roger själv .., Timothy som bor i Australien och så de tre brödernas lillasyster, Clare ...).

"Vad har du för intressen ...?" frågar jag.

"Jo, jag tycker om kitesurfing ..., och att flyga, ja, jag har flygcertifikat .., jag skulle ha velat bli pilot ...", säger Roger.

När jag frågar honom vad han tycker är den största skillnaden mellan England och Sverige, för det är här i Sverige och landet Halland som han lever tillsammans med sin Maria, då ler han lite innan han svarar.

"Ja, jag tycker att ni i Sverige .., ni är ofta så ..., det är som om ni tycker att Staten ska ta hand om er från det att ni är små tills ni blir gamla .., det är ganska tungrott här och ... och livet är på ett vis enklare i England .. människor är inte så ..., ja, men det kanske beror på klimatet i det här landet .., så är det kanske ...?" säger han varmt leende.

Ungefär så är det med kakelsättaren Roger Aldrige.

4 kommentarer:

Cattis sa...

En fin liten beskrivning på vårt avlånga land. Vi är rätt så priviligerade...

Glad påsk!

Kram
Cattis

Elisabet. sa...

Cattis: ja, men det var nog inte så han tyckte att det var ...-)
Roger tycker nog att vi är alldeles för överbeskyddade.
Tror jag.

aurorabuddha sa...

Jamen jag maste nog kommentera allt det har med ett leende! :o)

Cecilia N sa...

Min kompis engelskan tycker vi har mycket skönare inomhus om vintern än man har i England.

(Kom på tal då vi hade det rent engelskt i temperatur när värmen hade gått sönder nu i vinter. En engelsman hade inte höjt på ögonbrynen åt det som vi "utstod".)