måndag 13 april 2009

Om och om igen ...



Som vanligt har jag svårt att bestämma mig .., lift med unge herr Rörmokare till Malmö .., Öresundståget .., eller pv:s röda Volvo från landet Halland till Ystad.

Till slut väljer jag att åka tillsammans med rörmokaren, Emil.

Det blir en resa fylld med prat.

Om allt möjligt surrar vi; om yrkesval .., drömmar .., förhållanden .., om att bo på landet eller mitt i Malmö .., om musik .., och om syskon.

I Malmö är det sommarvärme.

På Centralens uteservering sitter solbrända människor och dricker öl.

Tåget till Ystad går från spår 10 och när tåget kommer in, upptäcker jag helsingborgarens bror som också har blivit lokförare och jag väntar tills tåget har stannat, så öppnar jag dörren till förarhytten och kliver rakt in och ger honom en stor kram.

Bosse är en del av en flock som jag under tre års tid tillhörde.

Ååå, jag blir så glad av att se honom!

Sedan stundar avresa till Ystad och från början till slut sitter jag och läser Håkan Nessers tjocka bok som jag verkligen inte har kommit på god fot med, inte förrän nu .., nu är den plötsligt hur bra som helst!

Stationerna bara susar förbi och när vi är på hemmaplan och sakta smyger förbi småbåtshamnen, ser jag på en balkong en kvinna som tar ner den blågula flaggan.

"Skönt att vara hemma ..:? Du vet .., borta bra, men hemma bäst ...?" säger den rara tågvärdinnan och ler så varmt mot mig.

Och så cyklar jag hemåt.

I den ena anoraksfickan skramlar ett litet röse av snäckskal, plockade på stranden i landet Halland.

I den andra vilar min nyckelknippa.

Det är väl ungefär så det är.

8 kommentarer:

Evas blogg sa...

Välkommen tillbaka till Ystad igen! Min bror, som bor i Malmö, hade legat på stranden i två dagar. Här pulsade vi i snö den sista biten till stugan. Så olika kan det kan vara.

Elisabet. sa...

Eva: ja, det är alltid varmare i Malmö än i Ystad så här på våren .., havet kyler nog mera här ...., och oj, så solbrända många var just i Malmö!

JULIEK sa...

Och Pelle er han kvar eller?

Elisabet. sa...

Julie: ja, Pelle är kvar .., han har det ju så bra där på landet ..-)

Ellis sa...

"Stationerna bara susar förbi och när vi är på hemmaplan och sakta smyger förbi småbåtshamnen"

Åååå när jag läser det där... då drar det i längtanstrådarna i mig, nåt så vansinnigt.
Den där underbara lyckokänslan när jag kliver av tåget i Ystad... suck

Turtlan sa...

Bra samåka hemöver! Miljövänligt *L*

Borta bra men... men samtidigt finns det någon där borta som drar mycket!

Gokväll från Turtlan

Bloggblad sa...

Godnatt på dig! Du har en makalös förmåga att få minsta vardagliga grej att bli intressant.

Bloggblad sa...

(Förresten fick jag meddelande från en i kören i kyrkan igår, som satt längst fram... att det var värsta Halleluja-moment i kyrkan i går... jag gissar att det där blir nåt som aldrig kommer att glömmas!)