lördag 18 april 2009

Men mardrömmar finns inte med ...


Ja, inte har en olivoljeförpackning från Möllevången i Malmö nånting att göra med texten som kommer, men vem har sagt att det måste vara på det viset?
Och jag hittar ingen lämplig.


Fyra pyttiga små, små blodtryckstabletter har jag tagit totalt.

Bara fyra stycken.

En om dagen.

Och inte vet jag om det är därför, men å, vad jag drömmer om nätterna!

Det känns som om drömmarna är timslånga och dom är på nåt konstigt vis helt annorlunda än tidigare drömmar.

Ibland vaknar jag och är kallsvettig av ångest.

När jag då tittar på klockan .., häpnar jag över hur långsamt tiden har gått.

Det tycks som om tiden har blivit u - t - d - r - a - g - e - n.

Hur underligt som helst är det.

Mina barns pappa brukade säga, när jag fick medicin som jag aldrig tagit förut, "ja, ni behöver inte kolla efter biverkningar i Fass .., det är bara att fråga Elisabet .., det är som om hon inte tål någon medicin .,. finns det biverkningar, så nog får hon minst ett par av dem!"

Så är det.

Det här är biverkningar som kan drabba den som tar Ramipril.

Håll i er nu!

Biverkningar

Vanliga (drabbar fler än 1 av 100 patienter):

Hosta.

Ovanliga (drabbar färre än 1 av 100 patienter):

Hudutslag, klåda, nässelutslag (ibland med feber).

Överkänslighetsreaktion med svullnad av ansikte, armar/ben, tunga och/eller svalg.

Trötthet, svaghet, huvudvärk. Illamående.

Ökad puls. Försämrad reaktionsförmåga. Balansstörning. Ögoninflammation.

Påverkan på levervärden, gulsot.

Nedsatt njurfunktion.


Sällsynta (drabbar färre än 1 av 1.000 patienter):

Öronsus, hörsel- och synstörningar.

Yrsel/svimning (kan inträffa när man hastigt reser sig upp). Hjärtklappning. Rodnad. Vätskeansamling i armar/ben. Blodtrycksfall. Oregelbunden hjärtrytm. Påverkan på blodvärden.

Snuva, bihåleinflammation, luftrörskatarr, förvärrad astma, kramp i luftrören, andnöd.

Aptitlöshet, smakförändring, muntorrhet (noggrann munhygien är därför viktig), inflammation i munslemhinnan eller tungan, diarré, magsmärtor, kräkning, förstoppning. Påverkan på bukspottkörtel, inflammation i magtarmkanalen, matsmältningsbesvär.

Muskelkramp. Darrningar.

Nedstämdhet, förvirring, sömnstörning, nervositet, svettning, utmattning, rastlöshet, känsla av oro. Bröstsmärtor. Impotens.


Mycket sällsynta (drabbar färre än 1 av 10.000 patienter):

Feber, stickningar i huden (parestesi), håravfall, nagellossning, överkänslighet mot solljus, förstoring av bröstkörtlar hos män. Blodkärlsinflammation, blodbildsförändringar, hjärtinfarkt, övergående försämrad blodförsörjning till hjärnan, slaganfall.

Led- eller muskelsmärtor med eller utan inflammation. Utslag på hud och slemhinna i form av fläckar, blemmor, blåsor och knottror. Hudavlossning. Inflammation i bukspottkörteln eller levern. Leversvikt. Nervsjukdom som kan leda till muskelförsvagning (neuropati). Ökad urinproduktion. Ökad utsöndring av protein i urin.

Om svullnad av bl a ansikte, tunga och/eller svalg eller nässelutslag, andnöd och svårighet att svälja inträffar, sluta att ta Ramipril Winthrop och kontakta omedelbart din läkare. Vid misstanke om andra biverkningar, rådgör med din läkare.

Förvaring och hållbarhet

Förvaras oåtkomligt för barn. Används före utgångsdatum som finns på förpackningen.

Överblivet eller för gammalt läkemedel kan lämnas till apotek för förstöring.




14 kommentarer:

Hedgren sa...

Min mor får mardrömmar av sin blodtrycksmedicin.

Anonym sa...

Snälla Elisabet läs inte allt detta! Ta din tablett och avvakta för onekligen behöver du blodtrycksmedicin.Jag läser aldrig sånt för då har jag allt det där.BABSAN

Elisabet. sa...

Hedgren: ja, det ska bli intressant att se om det fortsätter ...

Babsan: jo, jag läser det, men inbillar mig inte att det ska drabba mig .., det är ju inte ens säkert att mardrömmarna kommer från de små pillren?

Men NÄR man nu läser Fass .., då kan man nästan börja skratta .., för det är inte nådigt vilket elände som KAN drabba människor, även om de är försvinnande få.
(Ja, som drabbas,alltså).

Tankevågor sa...

Burr! Vilken massa elände det går att få av de där pillerna!
FINNS det inget annat sätt att få ner sitt högtryck...blodtryck?

Linda sa...

Och av huvudvärkstabletter är en vanlig biverkning - huvudvärk... :)
Tycker inte alls att det är farligt att läsa Fass, tvärtom, man kan ju lära sig något gu´bevars :)
*fnissar*

Elisabet. sa...

londongirl: jodå .. man kan börja motionera och leva allmänt sunt!
(Men läkaren menade att det i många fall är genetiskt .., så jag kollade med min moster .., och det var ju måttligt roligt ..-) Min mamma, min mormor och minst en av mina mostrar hade högt blodtryck ....,-)
Ajabaja.

lindalotta: haha !! Dagens skratt ..-)

Anitha sa...

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=högt_blodtryck

Anonym sa...

Jo mere du leser jo flere bivirkninger får du........

Mitt råd : IKKE LES


-B-

Elisabet. sa...

Bente: det är som när en god vän läste till läkare .. han påstod att för varje nytt område dom kom in på .., så hade alla eleverna precis alla tecken på just dom sjukdomarna ..-)

Ingela sa...

Konstiga drömmar vet jag flera som får av blodtrycksmedicin. Men det kan ge sig efterhand, om man får tro mina bekanta.

Ingela sa...

Och du bör väl slippa den där sista av de Sällsynta.

Elisabet. sa...

Ingela: haha .., ja, helt säkert .-)

Och det är inte rena mardrömmar .., men underliga och dom känns så långa .., som en jättelångfilm!

Rexxie sa...

...och jag fick mardrömmar av Albyl (eller om det var Magnecyl) när jag var liten. Alltid samma dessutom!

Numera har det dock gått över...

ab sa...

Men den där blodtrycksförhöjningen kan väl vara tillfällig? Var försiktig nu!