lördag 18 april 2009

Spara och Slösa ....

Bloggmadamen är verkligen inte den som kan anses vara överdrivet sparsam.

Å andra sidan, är hon inte överdrivet slösaktig heller.

Till pensionatvärdens oerhörda förvåning tillhör jag dem som manuellt tömmer dammsugarpåsen och på sätt använder den minst tio gånger till!

(Ja, sååå hemskt är det inte ., man har plasthandske och en plastkasse till hands .., sen är det bara att dra ut innehållet och ni a n a r inte vad som kan uppenbara sig .., det är strumpor .., hårsnoddar .., gem .., topz .., katthår .., femtioöringar .,. blomblad ,. Friskies kattmat modell torrfoder .., kattsandsgrus .., ja, allt sånt!)

Ni anar inte hur mycket pengar jag har sparat på att göra på det viset, för att inte tala om besväret med att hitta rätt påse i dammsugspåsardjungeln och den, den är oändlig!

Men nu är detta inte det enda jag gör.

Nä .., jag klipper även upp tandkrämstuben baktill när den börjar sina.

Och då, då får man nästan en smärre chock när man tar sig en titt i tuben .., för där är tandkräm till minst tjugo borstningar ytterligare!

Ja, i alla fall till tio!

Efteråt känner jag mig väldigt nöjd.

V ä l d i g t.




8 kommentarer:

Cicki sa...

Å jag tvättar plastpåsar och återanvänder samt fryser in småskvättar av pasta tills jag får ihop till en makaronipudding. Många bäckar små.....

Elisabet. sa...

Cicki: haha .,. min mamma tvättade också plastpåsar och hängde upp dem på tork ..-)

Vad jag skämdes!

(Nu gör jag likadant själv).

Däremot är jag slösaktig med mat .., det vet jag en som har beklagat sig över.

Lisette sa...

Hi hi . Jag trodde jag var ensam om dammsugarpåstricket. Tack för tipset om tandkrämstuben :)
Och du Cicki, för att inte tala om vilka goda potatisplättar det blir av alla potatismosskvättar!! :)
(Plastpåsarna är lite för slaskiga, klibbar bara.)

Bert sa...

Du - Det finns tubklämmor!

Bara så'ru'vet!

Elisabet. sa...

Lisette: vi kanske kan bilda en förening ..-)

Bert: ja, ja .. men det här går lika bra ...!

Evas blogg sa...

Vilka bra tips! Tandkrämstuben ska jag genast gå och klippa upp nu, för jag tänkte nämligen slänga den.

Cicki sa...

Lisette: Jag har funderat i de banorna när jag släng mosrester. Men sambon vill inte höra talas om sådan spariver. Han ska ha Felix potatisbullar. Jag kanske kan spara i smyg och lura honom...:-)

Love, literature and gardening sa...

Ojojoj, min äldsta väninna har SPARA som andranamn medan mitt är SLÖSA. Måste genast ringa och bräcka henne med dammsugarpåstömningen!!

Fast jag måste erkänna att jag klipper upp tuben till Biotherms 450-kronors hudkräm för att få ut det sista. Dvs för de sista hundra kronorna förmodligen. Så jag är inte helt förtappad.