måndag 13 april 2009

"Jaha .., då ska vi se här ..."



Om man nu ska ge sig på äventyret att ha solfångare på sitt hustak, då är det en klar fördel att ha en brorson som är rörmokare.

Det är precis vad pensionatsvärden har.

Och hett efterlängtad är Emil (det är han som är rörmokaren ...), när han på annandagen dyker upp.
Därtill är han, precis som bloggmadamen, Stenbock.
"Det är du också va ...?" frågar han mig, när herrarna tar paus.



Pannrummet är kanske inte nånting för Sköna Hem.

Dagen till ära kommer till min förvåning sopborsten fram och jag önskar innerligt att jag hade haft en före-och-efter-bild.

Var det inte Moster Mjölgumpa som visade upp sin mans garage ... och det var då jag skrattade så jag låg dubbel efteråt!


Så här ser ritningen ut ...., nedplitad på en kartongbit och förfärdigad av Emils pappa, han som är så duktig när det gäller detta med energi och värmeåtervinning.

Solfångarna är på plats, men nu ska kopparrören och värmeväxlaren installeras.



Emil .., han sätter sig med ett kollegieblock och filurar lite över ritningen.

På bordet intill står en kanna med kaffe och där är uppvärmda gifflar och valnötsbröd.

Småfåglarna kvittrar.

Själv funderar jag över om jag ska anta erbjudandet att låna pv:s Volvo till Ystad, alternativt lifta med herr Rörmokaren, alternativt ta Öresundståget.

Ja, det är svåra val här i livet.

5 kommentarer:

Ingela sa...

Ö har en svåger med samma proffession, det är ovärdeligt. Trevlig och glad är han dessutom!

Elisabet. sa...

Ingela: det är herr Emil också .-)

Moster Mjölgumpa sa...

Stökiga pannrum och garage ska inte underskattas...de får ju en att inse hur skönt det är med städade rum.

Turtlan sa...

Vilket spännande projekt!
Guldmedalj till PV som tar vara på solens energi!

Varför gör inte fler det och då tänker jag också på de länder där solen skiner mer än här!

Här byggs det en stor vindkraftpark ute i Vänern! Spännande värre!

Sol & Vind! Låter ju så gôtt!

Turtlan

Turtlan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.