torsdag 26 november 2009

Dagens händelse ...


Pensionatet.
Det är nu snart två år sedan jag hyrde en bil .., låtsades att jag besökte ett vandrarhem och fick ligga i eget rum och bjöds på räkgryta.
"Jo, men jag kommer nog tillbaka och hälsar på!" sa jag till pensionatsvärden när det, dagen därpå, var dags att vända hemåt.
Tänk ., om man då hade anat ...

Livet på pensionatet blir ytterst begränsat, men det hade inte varit annorlunda i lilla ettan i Ystad.

Jo, annorlunda, men inte bättre.

Då hade jag förmodligen stått framför fönstret och tittat ut över gatulivet dagarna i ända.

Det är bättre här.

Så efter frukosten tar jag på mig sticketröjan och Dom Fotriktiga Skorna .., herr Canon vilar i byxfickan ..., herr och fröken Krycka i vardera handen.

Och så tar jag sikte på raden av postlådor en bit längs vägen.



"Göransson", står det på en av lådorna.

I morse kom herr pensionatsvärden upp till sängkammaren med post.

Post till m i g!

Åååå, sicken lycka!

Nu krånglar jag själv in ett stort kuvert i postlådan.



I vägkorsningen, alldeles intill postlådorna, ligger det lilla gula huset, vars fönster det här är.

På en livboj som hänger på väggen står det "Ljusterö".

Och lilla harpalten är snart försvunnen.

Uppäten.



Posten till bloggmadamen.

En sån glädje blev det .., att hjärtat slog extraslag!

Tack till den här madamen!


Och till den här raringen!

(Ibland ställer sig bilderna upp-och-ner och det har den här gjort. Jag får inte till den.)



Bakom postlådorna växer det jag kallar för blåbärsträd.




Titta, så fint!


Slånbär .., kanske?

13 kommentarer:

Evas blogg sa...

Men, har det inte kommit något kort från Egypten?!

Anonym sa...

Jamen snälla Eva, det har ju madamen redan skrivit om.
Här gäller det att hålla sig uppdaterad.
Och varmt tack för kortet även från mig.

PV

Evas blogg sa...

Va? Oj, sorry. Det har jag totalt missat. Trodde intet kortet hade kommit fram.

Elisabet. sa...

Eva: ,-)

Jodå, det vackra kortet har minsann kommit fram .., jag undrar om inte pv hade med det till Hässleholm?

Christina sa...

Tänk att det nästan är två år sedan du först åkte på pensionatvistelse. Vart tar tiden vägen?

Det ser verkligen trevligt ut där det ligger på en liten höjd.

Och vilket konstigt träd? Kanske så där jänkarna odlar blåbär?

Elisabet. sa...

Christina: ja, visst är det vackert i all sin enkelhet, det som jag kallar för blåbärsträdet?
Man kan tro att Moder Natur har julpyntat lite .., så där i förväg.

Nu är det blåst och hällregn ute och jag vet en pensionatsvärd som cyklar hem från jobbet.

Tvåochenhalv mil.

Och becksvart.

Tur att det är frivlligt.

Turtlan sa...

Jag kommer ihåg "pensionatshelgen" jag med.
Var nog lite seg i kolan då för jag undrade vad Du skulle iväg så där på en helg mol alena på ett pensionat... Men sen fattade jag....

Tänk så bra det kan bli efter att ha checkat in på rätt pensionat. Det ligger så fint där i backen ser jag nu på bilden.

Sen är det ju så kul att få post! Mest reklam numera så brev som inte är räkningar är lätt räknade.

Hoppas rehabiliteringen går framåt och tar det varligt om det börjar frysa på så småningom.
Kanske bra köpa broddar och ha broddar på kryckorna!

Kvälls Hej från Mig!

Sven Teglund sa...

Det är fascinerande hur anpassningbara vi människor är. Du lyckas vaska fram intressanta saker ur din numera begränsade tillvaro, och lyfta det så att vi också får upptäcka det, postlådor på rad. Det är ofta som själva begränsningen, är det som får oss att upptäcka det som är viktigt i livet, det som finns nära.

Elisabet. sa...

Turtlegirl och Sven: ja, vilken tur att man har hamnat eller valt rätt pensionat för rehabilitering!

Här är lugnt.

L U G N T.

Så långt från min stökiga gata i stan där bilar kör som vore det rena bilrallyt .., där man inte kan titta på tv med öppet fönster, för då hör man inte vad som sägs.

Jo, det är bra här.

Rexxie sa...

Är det gula huset pensionatet? Vad sjuttsingen letar ni i så fall efter ett nytt hus för??

Tycker att du skall plocka lite "blåbär" från "blåbärsträdet", de är jättegoda!

Elisabet. sa...

rexxie: ja, jag är benägen att hålla med dig .-)

Har du ätit slånbär,alltså?

Då ska jag testa n är jag hämtar posten.

Rexxie sa...

Njae, man kan ju prova att äta ett slånbär "naturellt", men det är ganska kärvt i smaken om det inte har varit frost (omvandlar garvsyran till något annat). Om de är för kärva kan du lägga dem i frysen så ordnar det sig.

Du får göra slånbärssaft eller likör...

http://www.matklubben.se/recept/farmors_slaanbaerslikoer_73609.html

Elisabet. sa...

rexxie: nån gång hade pv varit ute och spelat golf med en god vän, - pv hade bjudit på medhavda bullar och kaffe (säkert hembakade bullar) - och då hade kompisen utbrustit att ..."å, du hade ju blivit en utsökt hustru!"

Det kanske är samma sak med dig ,-)

När ska du komma och hälsa på?