måndag 23 november 2009

Morgon på rehabcentret ...



Och livet med det nya knäet, det rullar på.

Allt är annorlunda.

Kryckorna finns nästan alltid på plats och det händer att man vaggar iväg utan, med resultat att man då känner sig som Bambi på hal is.

Man lär sig att ge sig själv sprutinjektioner mot blodpropp.

Tjopp bara, nyper man tag i mag-hullet och sedan in med sprutan .., ja, det är såna gånger man är tacksam för att det trots allt finns något hull att ta fatt i.

Och man lär sig att planera.

P l a n e r a.

Lämnar man det nedre planet, stoppar man helt sonika telefonen i kalasbyxan, ty några andra byxor, såna som har fickor, går inte i dagsläget att få på.

I pensionatets frys ligger nu inte enbart plommonmarmelad, grönsaksröror, gifflar och kokoskakor ..., nej, nu dom fått kamrater i form av två platta A4-paket med istärningar.

Så himla finurligt är det!

Om ni tittar på bilden, så ser ni kylbandaget .., på var sin sida om glipan i mitten, där stoppar man det platta ispaketet och så drar man igen med kardborrband och det här är för mig, minst lika bra som Citodon, men effekten varar förstås inte så länge.

Och inte blir man så trött heller!

Men allt är inte enkelt.

Plötsligt avlider pensionatets telefon och här finns ingen mobiltäckning, annat än för sms.

Jahapp .., och idag ska jag alltså ringa och boka tid för omläggning av såret .., och flytta fram tiden för rotfyllningen .., och ordna med sjukgymnast ..., begära eftersändning av DN ..., men icke, sa Nicke.

Så länge får man roa sig bäst man kan.

Morgon-tv ...., P1 .., Utbildningsradion och kanske någon bok att läsa?

Och ute råder novembermörker.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ha,ha det är ju underbart mamma!
Du som verkligen brukar ha koll på vart du lägger saker och ting..;=)
Det hände rju "ibland" att du får springa runt och leta vart du lagt dina saker...
Bra övning nu på REHAB!!
Puss Dr Böhlander

Elisabet. sa...

Dr Böhlander: men nu ska här STRUKTURERAS.
Minsann.
Har jag själv lite rörigt, är det inget mot för PV .., fast vi har det på olika sätt.
Mitt är nog lite bättre .-)

Han har exemplarisk ordning i skåp, lådor och i cd-hyllan, men ställer ALLTID sina skor precis mitt framför dörren.

Om han använder citron till morgon-teet, lämnar han dem ALLTID framme på tabletten sen, ja, dygnet runt.

Och har jag tidningar lite överallt, så är det ännu värre här.

När jag blir piggare och kan skuttaa omkring, då ska vi åka till Ikea och inhandla förvaringskorgar, den saken är säker.

Behån, som jag alltid tappar bort, ja, jag har ju bara en som är så skitdyr så man nästan fick ta lån .., den har jag skippat och den ska få vila under hela sjukskrivningstiden.
Gud, så skönt.

Mildamakter sa...

Har du testat att lägga en vetevärmare i frysen?
Om kyla fungerar bra som smärtlindring för dig så kanske det kan vara något för dig. Den håller kylan ett bra tag och har ju fördelen att den inte töar...*ler*
Skönt att höra att du är på G igen :o)

Elisabet. sa...

Milda Makter: nej, men det var ett genialiskt förslag! Man kan ju då bädda ner den i sängen, t.ex. Tack för tipset!

missis p sa...

ph va jag saknar dej på jobbet.Tänker på dej så ofta. Ja men tv4 har väl alltid sändning----MALOU BRUKAR JAG INTE MISSA när jag e ledig o TRISS-SKRAPET KL 08.43. brukar vanligtsvis vara en MORGONVANA med en nygjord kopp kaffe efter skollämning av 3 st prinsar.....Sen e det HEM TILL GÅRDEN O allat va det erbjuds...Ja o det e kört passning av barn........ja nu e det SLUT!!!!!!!! SÅ NU FÅR VI PUSSLA O PUSSLA.....kram kram!!

anna of sweden sa...

Oj, vilka nymodigheter det finns i Swiden. Här i Amerikat fick jag köra med frysta ärtor i påse. Det gick ganska bra det också! :)

Elisabet. sa...

Malin: ja, jag tänker på er på morgnarna ..."nu håller dom på med frukten .., nu är det frukost .. nu är det lunch ...", sånt .-)

Hälsa till alla!

Jobbar du mycket nu, eller ...?
Och Olof ..?

anna of sweden: men det var ju också finurligt! Och jag går alltid omkring och tänker på dig .., när du ramlade vid frukten ..,. hur tar man sig upp??