lördag 28 november 2009

Lördagmorgon på pensionatet ...



Mitt emot varandra sitter vi vid köksbordet.

Ring-så-spelar-vi från radion.

Stillsamt prat.

Jag berättar om min pappa som dog i början av december för snart trettiotre år sedan och hur oändligt mycket jag har saknat honom .., ja, att jag tänker på honom nästan varje dag, små, små pjutt-tankar, men ändå .., och pensionatsvärden berättar om sin pappa, Viking, som fick ett betydligt längre liv .., vi pratar om sorg och saknad och om pv:s vän Janne, som inte heller finns längre.

Mellan varven lyssnar vi till frågorna som Lisa Syrén ställer.

"Glada Änkan ...!" säger pv, som just har satt två degar på jäsning.

"Amman ...", säger jag som svar på Jordaniens huvudstad.

Ett ljus brinner.

Jag har mitt eländes-ben upplagt på en pall och telefonen som igår fungerade, har återigen tackat för sig.

Ute på gräsmattan ser jag skator som hoppar omkring.

Och snart ska elslingan upp i lilla eken.

Det känns som en bra dag.

10 kommentarer:

Anita sa...

Visst blir det en bra dag!

Jag tror vi får en bra dag också. Vi ska åka upp till Västerbottengränsen och söka upp en gammal öde skogsby. Det ska bli spännande att se vad som finns kvar av den byn...

Krya på dig, Elisabet!

Elisabet. sa...

Smulan: det låter bra det ..., och jag ska diska nu .-)

Mian sa...

Aha! det är där de där påsarna befinner sig...
Tänk om du snubblar fast kryckorna där. Snälla, snälla PV - ta bort påsarna!!!!

Ha en skön helg. Pynta och mys.

Elisabet. sa...

Mian: nej, det är riskfritt .., påsarna lutar sig mot väggen .., jag ville bara visa var dom var .-)

Monet sa...

Vad det låter lugnt och skönt och h a r m o n i s k t.

Och väldigt svenskt, det känner jag nu när jag hör om degar och Ring så spelar vi.

Denna sydfranska dag ska jag försöka åstadkomma adventskänsla i strålande sol och blå himmel och 18 grader i skuggan! Franska hus har inga fönsterbrädor heller, alla fönster går inåt så det går inte att ställa några stakar i fönstren. Man får klura ut andra ställen.

Var lite rädd om dig Elisabet, du som är som min energiska mamma. Man f å r ta det lugnt också och går du igång för mycket och för tidigt så straffar det sig också!
Fortsatt skön helg till dig och pv!!

Mian sa...

Elisabet: Okey. Då känner jag mig lugn :)

Elisabet. sa...

Monet: men du förstår, det är bara på förmiddagarna jag har sån energi .., den tar slut, likt slurrrrpet av det sista badvattnet, vid tolvtiden och sedan är det godnatt.
Fram till dess känns det som jag orkar vad som helst.
Sen får jag våldsamt värk och ont och ligger på soffan Ektorp och läser underbara boken "Boktjuven" och mellan varven, tar jag mig en clementin ,-)

Till Frankrike ska jag aldrig flytta.

Jag vill ha djupa fönsterbänkar!

Evas blogg sa...

Lördagsmys m a o. Mys på och njut av stillheten och varandra!

Elisabet. sa...

Eva: just nu håller pv på att plocka fram advenstsstakar. Han kom ner med fyra stycken och sa att ..."ja, nu vet jag ju inte vad du tycker ...?"

Det visste jag .-)

Vonkis sa...

Det låter som en bra dag också :-)