söndag 24 januari 2010

En film med handling ...




Söndag förmiddag.

På soffan Ektorp ligger en bloggmadame och bläddrar i boken "Nu och då - Konst i Halmstad", författad av Mymmel Blomberg, mor till pensionatsvärdens dotter.

På sidan 67 faller jag pladask för Sven X:et Erixssons målning "Irma, Sahlins och blåsten" från 1946.

Inte det minsta bryr sig sigge nilsson i konstböcker.

Han bara sover och sover.

Ps. För den som inte vet det, klagade pensionatsvärden i somras på att mina små filmer saknade handling. Själv filmade han en broöppning i Motala och tyckte att denna (filmen, alltså) var nog en av de bästa kortfilmer som gjorts ..., ja, faktiskt borde den renderat i minst Guldpalmen!

(Vid närmare eftertanke var det bloggmadamen som filmade och pv tyckte att "äääääntligen, en film med handling!" ty, jag hade tidigare filmat människor som vandrade fram och tillbaka på järnvägsstationen i Helsingborg, och allt man såg var benen .. - något så innovativt och spännande, tyckte jag själv! -, men det föll inte alls herr pv i smaken. Broöppningen däremot ...! Det var nåt att hänga i granen!)

Idag tar denne man alltså klivet från mattelärare till kortfilmsregissör!

Och gardinskrattet .., det är
din förtjänst Love, literature!
Varenda gång jag tittar på pv:s gardiner med OMTAG, tänker jag på dig och ler för mig själv.
Love, literature and gardening menade nämligen i en kommentar att det var det värsta av allt! Ds.

9 kommentarer:

Ellis sa...

Ni är så mysiga. Alla tre. :-)

Kram!

Pv - hur blir det, blir det nåt träningsläger i Arvidsjaur eller? ;-)

Elisabet. sa...

ellis: ,-)

Nä, han blir här hemma i landet Halland.

Jag vet ju inte hur det blir med min sjukskrivning och arbetar jag, måste någon ta hand om sigge nilsson och pElle.

Ellis sa...

Vad synd, ni hade kunnat ha träningsläger här båda två.
Han i skidspåren och du och jag... tja, på Kafé Greya Knut, t.ex.
=)

-B- sa...

Og jeg ser ett ørngott

@-----^^^---

Elisabet. sa...

ellis: ja, eller att du bodde aningen närmare .-))

bente: ditt örngott - som blev mitt - TACK! - används dagligen och jag blir sååå glad var gång jag ser på det virkade och tänker att du har suttit och knåpat ihop det!

Vonkis sa...

:-D

Anonym sa...

hallå och hej så här på söndan!
Alltså nu måste ju hon(mimmi) uttala sig om,, ja då hrmm broöppningsfilmen. Självklart ett mästerverk, ett pausinslag som förtjänar, ja jag vet inte vad jag ska hitt´på. Men under bron finns ett jättevackert scenario i form av kanalen. Om du visste E och Pv, så gudomligt vackert det är att gå kanalbanken sommartid o då det grönskar. Jag har detta nära inpå mig då jag bor ett stenkast ifrån. inte där pausfilmen just spelades in utan som vi säger, i Verkstadsområdet.
Kramar
/Mimmi

Elisabet. sa...

Vonkis: du förstod, ja .-)

Mimmi i Motala: alltså, nästa gång vi kommer förbi, då ska vi hojta, så får jag fånga din vänstra hand!

Anonym sa...

http://markonzo.edu really great sites, thank you, ashley furniture [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]ashley furniture[/url], vslcpd, allegiant air [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]allegiant air[/url], kwwuwb, pressure washers [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]pressure washers[/url], xxqsa, dishnetwork [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]dishnetwork[/url], cvvmg, adt security [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]adt security[/url], :-[,