fredag 29 januari 2010

På vift ...


"Homecoming" av Norman Rockwell.
Bilden från Saturday Evening Post.

För första gången på evigheters evighet (läs: tre månader) tar jag bilen och kör alldeles själv till såväl Getinge (sjukgymnasten) som till Halmstad.

Det är svårt att ta sig in i bilen, ty knäet är så svullet att jag först måste skjuta stolen rejält bakåt och på så sätt svinga in benet och därefter fixa till det hela i framåtläge.

Allt går.
Inte bara i Västerbotten, utan även i landet Halland.

Och jag hittar dit jag ska utan knot och parkerar vid det vackra slottet.

Jag halkar omkring i snömodden .., får ont i benet .., handlar grönsaker i det stora tältet på Stortorget (hur billigt som helst! 7:90 kilot för röd paprika, 12:- för ett halvkilo kärnfria druvor ..!, 4:90 kilot för Asterixpotatisar!) .., mannen bakom disken talar hela tiden i sin mobiltelefon .., inte ett hej .., inte ett tack .., en kurs i vänligt bemötande vore inte så pjåkigt, tänker jag .., och så blir det Systembolaget .., får förslag på ett passande vin av vänlig expedit .., står i en kö med enbart kvinnor (jag räknar till sex stycken!) och sedan återvänder jag till bilen och inväntar pensionatsvärden.

Aldrig kommer han!

Det visar sig att jag har missförstått tiden och det blir kallt om fötterna och jag läser Kvällsposten från första till sista sidan och ber en bön att polischefen som nu är häktad för sexbrott inte ska han någon fru eller sambo och absolut inga barn, men det har han.

Ååå, arma anhöriga! tänker jag.

Och så ringer pv och jag hämtar upp honom vid gymnasieskolan (hittar dit, lätt som en plätt .., underbart!) och så blir det ett besök på Röda Korsets loppmarknad där jag fyndar en UNDERBAR tavla av Sven Westerberg.

Tavlan är daterad 1955 och är ett provtryck .., som en fura faller jag för den.
Pris 30 kronor.

"Men visst är den helt ....!"
säger jag till pensionatsvärden.

Han bara ler. (vilket betyder: inte ett dugg!)

Bild på fyndet kommer vad det lider.

Och ja, detta är tänkt att bli min pensionsförsäkring och när Antikrundan kommer på besök till någon närliggande stad, då ska Knut titta på tavlan och utbrista att detta är något av det mest fantastiska han har sett och VET JAG HUR MYCKET DEN ÄR VÄRD!!? och det vet jag ju inte, men Knut ler med hela ansiktet och menar att det här provtrycket av herr Westerberg är unikt i sitt slag i världen och på Bukowskis nästa auktion kommer jag nog att bli miljonär, ja, och vad köpte jag tavlan för ..,. åååå, TRETTIO KRONOR, det är inte klokt, vilken näsa madame Nilsson har för konst!" ska han säga, han Knut.

Fler fynd!

En Rörstrandstallrik - "Eva" - med de allra ljuvligaste små blommor .., mer som ett uppläggningsfat .., för 40 kronor!

Och sist av allt: Lars Ulvenstams bok "Så blev mitt liv - intervjuer med gamla".
Den har jag själv haft för länge sedan, men så kom den bort.

Nu ...., ska den för evigt finnas hos mig, ja, i alla fall så länge som jag är i livet.

En härlig dag blev det!

Och nu blir det en ny maträtt med kycklingfilé och det för oss nya vinet.

Benet är stelt som en pinne .., men det ordnar sig.

En trevlig fredagkväll önskar jag alla bloggvänner!

6 kommentarer:

Jom Manilat sa...

Roligt för dig att du nu kan utvidga din värld.

Och en flaska vin och något "stelt som en pinne" på fredagskvällen...

Förlåt, knäet kanske inte är något att skämta om, men jag kunde inte hålla mig.

Ellis sa...

Haha, herr Manilat hann före. Jag tänkte samma sak. =)

Treeevlig fredagskväll önskar jag er!

Det blir vin här med, men ingen stel pinne. ;-)

Kraaaam kraaam!

Elisabet. sa...

Jom och Ellis: ja, vinet ska bli spännande att smaka och det där med "stelt som en pinne" .., det förstår jag förstås inte alls, för jag är JU INTE SÅN .-)

Tankevågor sa...

Ska bli väldigt spännande att se bild på dina fynd! Jag tycker du är så bra på att fynda på loppis! :-)

Ha en fin fredagskväll ni med i landet Halland!

Evas blogg sa...

Det är kul med loppis. Alltid gör man något fynd. Ska bli spännande att se dyrgripstavlan. Ha en fin kväll!!

Elisabet. sa...

Londongirl och Eva: där fanns även en Grûnevaldtavla som jag tyckte så mycket om .., öht tycker jag om hans alster. Ja, jag inser att det var en reproduktion, men tänk om inte ..-)

Ska ta bilder i morgon på tavlan och uppläggningsfatet.