onsdag 27 januari 2010

Snöstorm ute. Solsken inne.


Bilden är min egen.
Det är maj 2006.
Medan jag står där och tittar på Lena och hästen, plingar det i min mobil.
Det är sms från Heléne, som då bara har några få månader kvar att leva.


Filmen "Året på Råshult"
som nyligen visades på SVT (idag, alltså) .., visade sig vara något för den som längtar efter något slags l u g n.

En film som lätt kunde visas på storbildsskärm i väntrum, där människor kanske sitter och vrider sina händer av oro.

Eller ljuva tanke ..., om alla åldringar på gruppboenden finge se något sådant här, i stället för tonårsserier på tv 3!

Hela tiden medan jag låg på soffan Ektorp och tittade på filmen - med sigge nilsson sovandes på mitt bröst -, tänkte jag på hur outsägligt vackert fotot var.

När eftertexterna rullade, förstod jag.

Där stod att Simon Stanford var en av fotograferna.

Simon Stanford .., det namnet etsade sig tidigt fast i mitt minne .,. ty alltid när SVT:s sydafrikareporter Marika Grieshel hade något reportage, då hade denne Simon filmat och med sådan k ä n s l a.

Och rent bedrövligt tycker jag att det är att inte fotografens namn står i programförklaringen.

Mer om Råshult finns här.

Inga kommentarer: