söndag 28 februari 2010

Femmilen på tv.


Ååå, vi har åter ljud och kan fröjdas åt den härlige bisittaren Anders Blomqvist.
(Vem minns inte när han och brodern Örjan tillsammans åkte in som segrare i Vasaloppet och passerade mållinjen med kranskullan mellan sig!)

Herr Blomqvist (Lidingö) är i mina ögon suveränt bra, precis som när man lyssnar till honom under just Vasaloppet och tänk, inte är han från Västerbotten heller!

Totalt sett tycker jag att SVT har ett koppel av bra kommentatorer.

Marie Lehman, t.ex, tillsammans med norrbottningen Micke Renberg.
Sååå proffsig hon är!

Annika Greder Duncan som i radio kommenterar curling, hon pratar så fort, jag hinner knappt höra vad hon säger, men det beror kanske på mig?

Och vilken härlig reaktion från A.G.D. när svenskorna vann curlingguldet!

Stig Strand i alpina grenarna: suverän!

Inte för mitt liv begriper jag hur han hinner se alla detaljer och han är hur bra som helst på att förklara.

(Anonym retar sig på att jag alltid drar fram västerbottningar i parti och minut, ja, förlåt mig nu .., tyvärr är det så att herr Strand faktiskt är uppvuxen i Tärnaby och det ligger ju i .., just det .., jag vågar knappt skriva ut det: västerbotten!)

Efteråt: grattis Norge och Northug och jättegrattis till Johan Olsson!

13 kommentarer:

Cecilia N sa...

Och grattis til bronsmedaljen, Johan Olsson!

Cecilia N sa...

l

Turtlan sa...

Åååå det var sååå spännande så jag fick både hjärtrus och blev muntorr :-))

Bra mycket bra jobbat Johan!!!

11 medaljer!

Cecilia N sa...

Men Maria Prytz var väl bra, har jag förstått. (Själv har jag sovit mig igenom curlingen. I sängen utan radio. Jag har tyvärr behövt det.)
BTW, MP är en bekanting som var på samma kalas som jag idag.

gunnar i vaplan sa...

Uppriktigt sagt så tycker jag längdskidåkning är fantastiskt tråkigt att se på och framför allt när dom ska åka 5 mil :-)

Elisabet. sa...

Turtlegirl: ja, jag satt i soffan och hejade och hejade och måste till slut erkänna att denne Northug är fantastisk! Så är det ju bara.

Cecilia N: henne tänkte jag inte på .., det är mest A.G.D och då hinner jag inte med och måste liksom spetsa öronen .-)

gunnar: men jag går ifrån lite mellan varven och surfar eller dricker vatten eller gosar med sigge .., och tv:n ser jag härifrån och sista milen sitter jag i soffan hela tiden ..-)

Evas blogg sa...

Ja Anders B är en duktig bisittare men jag irriterar mig på att han alttid säger "böt". Nog heter det väl bytte?! En liten petitess i sammanhanget kan man säga :)

Elisabet. sa...

Eva: han tog upp det i kväll, att någon hade klagat, men han vidhöll att det är ett gammalt svenskt ord ,-)

Elisabet. sa...

Eva: http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/lyste-eller-los-hur-skall-man-valja-1.643423

Där kan du läsa om bytte - böt.

Det är provinsiellt, men tydligen helt okej. Vanligt i Sthlms-trakten.

Åja, det bjuder vi väl herr Blomqvist på ,-)

Evas blogg sa...

Jaså minsann. Där fick jag lära mig nåt nytt (och kan sluta irritera mig :)

Anonym sa...

Ja även Niklas Wikegård talade om att "spelarna böt" och han är väl Stockholmare (fast kanske från Gävle??)

PV

Annas mamma sa...

Byta, bytte, bytt eller byta, böt, bytit. Det senare provinsiellt och står i Svenska Akademiens ordlista. Frågar maken som undervisar i ämnet sen massor med år och han sätter fel för böt på skrivningarna. Då undrar jag ändå om lärare alltid har rätt, nu måste dottern konsulteras som har fräschare utbildning:-)

Elisabet. sa...

Annas mamma: jag säger aldrig böt, men det betyder ju inte att jag nödvändigtvis har rätt .-)