onsdag 3 mars 2010

Bokstavsmagi ...



Bokstäver på ett vitt papper.
Och ett namn.
Anna Fransiska Elisabet Hansson, f. 1899.
Min mormor, allmänt kallad Betty.



Och på tretton rader finns hennes mors (nr 2) syskon.

Min mormors mostrar och morbröder.

Den förste, Per Johan, föddes 1869, därefter kommer de övriga barnen med maximalt två års mellanrum.

Allt som allt tretton syskon.

Den lilla Olga Elisabet kom sist av alla, år 1894.

Bland alla namnen hittar jag en Anders Gustav, en Thilda Maria och så Anna Fredrika.

Igenkänningsnamn ..., mina barns namn.

Anna Fredrika var nummer 3 i syskonskaran och ändå bara tio år äldre än Thilda Maria, som föddes som nummer 9 i samma skara.

Mamma till alla tretton barnen (min mammas mormors mor) var Fredrika Charlotta Johansdotter, född den 12/2 1845 och pappa var Per-Erik Westerlund, född samma år, 1845.

Paret gifte sig den 10/3 1867.

Då var Fredrika Charlotta 22 år.

Tänk .., om man kunde slå Fredrika Charlotta en signal, så där så man finge veta hur hennes liv såg ut.

Var hon lycklig med sin Pelle Westerlund?

Hur blev hennes liv?

Vad hände med alla barnen?

Minstingen, Olga Elisabet, vad blev det av henne?

Och lilla Thilda Maria som dog den 5:e juni, då var hon bara nio år.

Man undrar vad som tog hennes liv?

Längst ner på det vita arket står följande att läsa: "De flyttade till Kittelfjäll 1894 från Dikanäs."




5 kommentarer:

Åsa sa...

Visst sätter det igång många tankar och undringar när man börjar titta på sin historia. Jag kom från en soldatsläkt och hade en gammal släkting på 1800-talet som hamnade på fattighuset när hennes man dog. Ingen ville ta hand om henne och hennes enda inkomst var att sticka strumpor.
Annars härlig sol idag i Västervik.

Elisabet. sa...

Åsa: jag måste säga att dom här papperen som jag fick av min kusin Peder i Dikanäs, sannerligen har satt fantasin i rörelse hos mig.

Men inte bara det.

Plötsligt fick jag en massa rottrådar.

Så känns det .-)

Jag ska absolut gå en kurs så jag lär mig släktforskandets grunder.

Monet sa...

Fråga Smulan om det här med släktforskning. Hon har kontakt med en man, som jag bosatt här i Frankrike, som gett ut en kurs alldeles nyligen, i grunderna i släktforskning.

Elisabet. sa...

Monet: ja, det såg jag ju i något inlägg .., det kanske var hos dig det ..?

Anita sa...

I dödboken för Vilhelmina står ingen dödsorsak för lilla Thilda Maria. Där står att hon dog den 5/6 1891 och begravdes den 28/6 samma år vid en ålder av 9 år 4 mån. och 24 dagar.

Här finns länken till den billiga släktforskningskursen (195 kr.)!

http://smulansblog.blogspot.com/2010/02/slaktforskningskurs-for-nyborjare.html