fredag 5 mars 2010

Från kommandocentralen ...


.... meddelas att det är varmt och skönt här på pensionatet.

Elementen är glödheta.

Och jag funderar lite.

Få se nu ., hur skulle man göra om pannan börjar att koka .. ?

"Skruva upp den svarta ..., låt det pysa över lite .., och så fyller du på lite med den här ...".

Det var väl så han sa, herr Skidåkaren.

Just det.

Plötsligt blir tillvaron fylld av spänning.


Och så här kommenterar vännen Christina från Gotland.

Christina är gift med malåpojken Hans och han är väl ungefär lika teknisk som bloggmadamen.

"Ja Bettan, jag har alltid skrattat gott åt dina skriverier.

Hos oss är det ju inte så att Hans talar om hur det tekniska ska fungera.
Han litar blint på att hustrun ska fixa det.

Du kan inte ANA hur listorna (tog inga bilder på dom) såg ut när vi kom till Ammarnäs.

Där var det vatten som skulle på.
En kran till höger som inte fanns och en kran till vänster som inte skulle finnas.
Hur gör man då?
Håller andan, ber en bön och provar.

Hans tittar på instruktionerna och kliar sig i huvudet, tänker att detta fixar hustrun (kanske).

Skruva tillbaka vreden i köket och 2 toaletter.
Skruva i bultar på vattenledningen i badrummet.
Sätta tillbaka något i toalettstolarna.
Ner i luckan i köksgolvet. Fyll på vatten i pumpen (från dunk).
Stäng 1 kran, öppna en annan, starta pumpen.

För säkerhets skull har jag ställt ut barn och make vid varje vatten ställe.

"Skrik om det inte är bra!"

Hans ropar: "Det läcker från beredaren!".

Blir till att stänga, klättra upp och kolla.

Hade skruvat på en skruv som var fel.
Skruven som skulle skruvas på låg i en kaffekopp på en hylla (fanns inte i instruktionen).

Ner i källaren igen, starta pumpen igen.
Gick bra denna gång.

När allt skulle stängas slutade det med en rejäl dusch för undertecknad.

Allt var packat i bilen (inklusive barnen), 22 grader kallt och jag ville ha torra kläder!

Ja, vissa saker gör man bara 1 gång i livet.

DETTA var nog en sådan händelse.

Christina."

7 kommentarer:

pralinen sa...

ibland känns det extra bra med fjärrvärme...

kram

anna of sweden sa...

Åh, dear.

Elisabet. sa...

pralinen och anna of sweden: ,-)

Det går bra det här.

Nu är jag inne på avdelningen "fin-lir" .-))

Dvs, jag växlar mellan värme till elementen och varmt vatten i tankarna, till dusch och så ,-)

UllaMona sa...

Klart att du fixar detta....vilket startnummer har pv...kommer att kolla på vasaloppet.

Elisabet. sa...

UllaMona: 8238 .... , ja, jag ska också titta ,-)

Tankevågor sa...

Finlir? Verkar så avancerat det här...
Jag är full av beundran för att du fixar alla spakar och grejer på den där pannan! ;-)

Du är ju som gjord för att bo där i landet Halland!

Elisabet. sa...

Londongirl: hmmmm, man ska inte bli för styv i korken. Nu hade jag missat att dra ut sladden till timern .-)