fredag 5 mars 2010

Ett rikt nattliv. Eller morgondito.


Trappan ner.
Eller upp.


Klockan 4 på morgonen är det dags för väckning.

För vasaloppsåkaren, alltså.

Själv drar jag täcket om mig .., lyfter på det en stund senare när sigge nilsson prompt vill kura mot mattes rumpa och det får han så gärna.

Nerifrån köket hörs pensionatvärdens pyssel.

Jag anar hans glädje, ja, rent av upprymdhet.

Ååå, så han längtar till starten i Berga by!

Somnar om.

Drömmer att jag befinner mig i samma rum som den här mannen.

Jag förklarar för honom (i drömmen ligger han i en Ikeasäng, en sån där lite högre barnsäng med lådor undertill .., själv befinner jag mig i samma rum - iklädd endast nattlinne -, men det bekymrar mig inte det minsta ...) , jo, jag förklarar för honom om min blogg, den med vänsterhänder och undrar vänligt om han möjligen skulle kunna tänka sig ..?

Han säger att han ska fundera på saken.

"Du förstår, då kan ju alla som läser din blogg ta reda på var jag bor ..", säger han lite bekymrat.

Jaså, på det viset.

Sen är jag plötsligt i Malå i det hus som jag en gång växte upp i och där befinner sig även pv och han är förfärligt mörkrädd och påstår att det finns konstiga andar eller spöken som vill ta honom och jag ringer till grannfrun Ann-Britt (tfn. 10495), saligen insomnad sedan många år tillbaka - (ingen bakade så goda kanelbullar som hon! ) -, och hon har,vid sextiden denna fredagmorgon, på ett rent förunderligt sätt återuppstått från det döda och kommer raskt till undsättning.

Det är väl ungefär då som jag vaknar.

När klockan är sju, lämnar jag såväl drömmarnas värld, som sängen.

Då har pensionatsvärden redan givit sig av, sigge nilsson har bytt sängplats och ligger på soffan i Hildas rum och pElle, han ligger ihopkurad i sin fåtölj i mellanrummet.

Jag går nerför trappan, den så högt älskade.

Bakom mig, sladdandes lite på efterkälken, kommer sigge nilsson.

Termometern nere i köket visar på 14.6 grader.

Det är bara att sätta igång att elda.

8 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Gomorron...
Fredag = ledig dag!
Imorse när jag kollade utetempen var det MINUS 28 grader igen...!
Jag vill ha vår och värme dygnet runt, NU...!
Är skitless på den här långvariga kylan.

Elisabet. sa...

gunnar: ja, just nu går jag omkring i nattsärk och yllekappa. På fötterna sandaler .-)

Det är tur att man bor på landet.

I samma utstyrsel - barbenet unde särken - var jag ute och gav fåglar och ekorrar mat.

Turtlan sa...

Här var det - 13,7 när M gav sig iväg mot jobbet.

Jag brukar annars somna om men idag infann sig inte behovet.
Gav mig på denna krånglande dator istället....

Tänk att det kan spritta i benen på en person kl 04 på morgonen...? Ja då kan man förstå att det där med Berga By DRAR stort!!!

Önskar honom all lycka till! Jag får läsa ikapp till veckan om jag har en dator vill säga....?

Fortsatt fin dag till Dig!

Elisabet. sa...

Turtlegirl: å, stackars dig med en strulig dator! Det är pest!

Jo, han har längtat hela veckan. (läs: hela året ...)

Och jag gläds med honom .., så roligt att ha ett mål att sikta mot .., och känna att det nog ska gå bra.

Hans storebror är också med. Där är det precis tvärtom; han är ÅNGESTFYLLD av för lite träning, men lär väl ta sig i mål på ren tjurskalle.

Och så är brorsdottern Kajsa också där .., i samma startled som pv - det åttonde - och pv:s två kusiner, Olof och Elisabet, åker också.

Rena släktträffen.

Turtlan sa...

Ja verkligen en släktträff!
Vilka skidåkargener den släkten måste ha.
Eller skidåkarbegär.....?

Det är ungefär som med M och hans förening. Ett brinnande intresse trots all tid det tar.
Men samtidigt så ser han så glad och lycklig ut när sånt "jobb" väntar.

Datorn lever ännu.... peppar peppar.

Elisabet. sa...

Turtlegirl: nej, inte skidåkargener, pv säger att han själv har NOLL teknik, men dom är envisa .-)

Hälsa din dator ..., haha.

Cecilia N sa...

Maken fick upp tekniken en hel del när han var på vasaloppsläger nu på jullovet. Sollefteå. Med Håkan Westin och några andra i samma kaliber som ledare.

Jag förstår det som att det märktes på tiderna i år med.
(Man kan ju inte riktigt jämföra mellan olika år för det är ju olika före med.)

Elisabet. sa...

Cecilia N: han får nog anmäla sig till ett sånt läger, pv .-))