lördag 6 mars 2010

Lördag ...


Klockan fem vaknar jag och tittar på klockan.
Det är väl småtupparna som har varit igång förstås.


Och precis som vanligt
är det hopplöst att sova längre än till klockan sex, halv sju.

Så jag ligger där under täcket och lyssnar till P1:s Naturmorgon där det jagas tiger i Indien, fast inte med gevär.

Reportern är vältalig och vet att uttrycka sig.

Tigrarna parar sig inte; dom kopulerar.

När klockan är sju, blir det uppstigning.

Jag ställer mig vid fönstret och tittar ut .., noterar att grannarna från Småland har vaknat .., det ryker från deras skorsten.

Nere i vardagsrummet och tätt ihopkrupna på soffan Ektorp, ligger pElle och sigge nilsson.

Aldrig har jag i min närhet haft en katt så morgontrött som sigge, men så var han ute på galej alldeles för länge igårkväll också!

Inte förrän vid ettiden behagade herr nilsson komma hem!

Lagom till Ring-så-spelar-vi och den vikarierande programledaren Lasse Kronér, blir det frukost.

Då har temperaturen i köket höjts med nästan en grad.

Kärnkraftsreaktorn tycks fungera som den ska, men man kan aldrig vara säker.

Och på stolen intill min, sitter sigge nilsson och väntar otåligt på den sedvanliga ostskivan, ituriven i små, små bitar.

Jo.

Det blir nog en bra dag det här.

3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

*skrattar*

Nästan samma morgonrutin här, ladda vedpannan, -16 ute o inne +13!! Kaffe o macka till mig o så ostbitar till voffsingarna ;)

Elisabet. sa...

Dubbelörn: ja, se där .-))

sigge vet precis när det är dags för ost .., så snart jag börjar duka fram för frukost, då hoppar han upp på "sin stol" och sedan sitter han där och väntar o t å l i g t ....

Lisette sa...

God morgon på dig.Det vill väl till att man får igång pannan-åtminstone om man bor i våra trakter. Termometern visade på -18.9 vid halvåttatiden i morse. Brrr. Skönt med elvärme( förlåt alla klimattänkare)
JAG VILL HA VÅÅÅÅR NU!!!