tisdag 2 februari 2010

Läsvärt ...



Att under tre månaders tid få tillgång till Göteborgs-Posten, det är inget annat än ren och skär lycka!

I söndags, på sidan 27, fanns en artikel med rubriken "Öppen sexhandel i Kina", författad av Tilde Lewin.

Så otroligt bra hon skriver!

Ett exempel .., författaren besöker en bordell av det lyxigare slaget och ledsagas av Lingling som arbetar som "mami" i Shanghai (en mami är den som presenterar de prostituerade för kunderna, ungefär som en hallick, fast kvinna).

Så här skriver hon till exempel.

"Tillbaka till Buckingham Palace. Vi ska träffa chefen, på ett kontor längst inne i klubben. Vi går igenom korridorer med heltäckningsmattor och mörk träpanel, och höga dörrar på båda sidor.
Innanför hörs skrålande kinesisk karaokemusik, och utanför ett rum står en man på runda fötter och försöker höra vad någon säger i andra änden av en mobiltelefon.

Fröknarna (de prostituerade, min anm.) är överallt, det kommer förbiseglande på höga klackar i antingen hellånga vita svepande klänningar, eller i små svarta fodral.

En man i en sorts vit sidenpyjamas med de översta knapparna uppknäppta visar in oss till chefen, som visar sig vara en liten oansenlig typ i 40-årsåldern.
Kontoret är en tvär kontrast till resten av klubben. Det finns ett surrande kylskåp, och möblerna påminner om vilket kinesiskt myndighetskontor som helst.

Chefen hälsar lite frånvarande på mig, men tittar uppifrån och ner, och viskar något till Bobo.
Nej, säger hon. "

Ni som har GP .., har ni inte läst artikeln, så läs den!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Och på underbara P1 berättade de om en svensk filmare som nu visade sin dokumentär på Gbg filmfestival.
Den handlade om ett jättelilt bordellkomplex i (tror jag) sju våningar i en tysk storstad. Var det Köln??
Nåja, där kunde männen få sina olika behov tillfredställda i olika miljöer som tydligen var uppbyggda i detta stora bygge, som dessutom fungerade som hotell.
Man blir så trött på dessa mänskliga avarter.

Elisabet. sa...

Anonym: en gång såg jag en dokumentär om en man i England som arbetade som leg.älskare.
Han hade en lista på kanske åtta kvinnor i olika åldrar, som han besökte och älskade med .., ja, det var ungefär som när en snickare går till jobbet när han han gav sig av .., pussade frun och satte sig i bilen.

Kvinnorna (ungefär som alla oss andra .., ensamstående .. änkor .., någon i 75-årsåldern ...) intervjuades också, ja, dessa som nu blev lyckliggjorda.

Jag ska villigt erkänna att jag tyckte inte alls att det var någon avart .., jag tyckte att det var synnerligen praktiskt från båda sidor sett.

Den här artikeln i GP berättar om hur det fungerar på just den här bordellen där 700 kvinnor "arbetar".

Oavsett vad man tycker om prostitution, så är den ytterst intressant att ta del av.

Anonym sa...

Ja ursäkta, jag glömde ju skriva under min kommentar.

PV

Elisabet. sa...

pv: jag förstod det att du var du .-))

Elisabet. sa...

PV: ring innan du åker hem .., det är snöstorm här i Stensjö!

Elisabet. sa...

Och går inte att skicka sms ...

S o F sa...

Tack för titt-in.

Visst är han tuff den där statyn/konstverket i Borås.

Här kommer lite fler bilder på länk, om du vill se lite mer:

http://cityknallen.blogspot.com/2009/11/catafalque.html

Mmmmelody Gardot, underbart!

Varma efter-yogan-hälsningar! :)

Sven Teglund sa...

Jag har tagit DN nu, varjedagsprem. Det är verkligen roligt att få en bra tidning där det finns artiklar som är välskrivna och intressanta. Om allt möjligt. Förstår din lycka över GP, har läst den ibland när jag hälsar på sönerna.