lördag 29 maj 2010

Födelsedagskalas ...


60-tal.

... fast flera månader för sent, blev det idag.

Överraskningsfödelsedagskalas, kanske man kan kalla det?

Från landet utanför Hörby kom nämligen min störstasyster och hennes dotter och med sig hade dom, till min oerhörda förvåning, presenter till min födelsedag, den som var i januari!

Stor glädje och många skratt blev det.



Systerdottern, alltid lika påhittig, hade köpt "Nostalgiboken" - om godis och glass -.

Och titta, där ser man ju min älsklingsglass Igloo Apelsin!!

Å, så jag saknar den glassen!


Nathalie.
Låååång.
Rödhårig.
Den absolut lugnaste människa jag vet.

Systerdotterns dotter, Nathalie, går en serietecknarlinje i Malmö och nu har hon och klasskamraterna låtit ge ut en bok med samlade verk.

Så här presenterar Nathalie sig själv:

N. Nilsson är en förrymd litteraturstudent som är förtjust i fantasy, rollspel och det övernaturliga. Hon är bosatt i Lund och en av fem serieskapare i Think Ink.


Och här en liten smygtitt på hennes alster.


Efter presentutdelningen åkte vi raka spåret till legendariska Fritidsbaren.

Var sitt wienerbröd ..., kaffe och te.

Ack, ljufva värld!



"Två låtar för 5 kronor!"

Jag valde.

En av de två var den här.

9 kommentarer:

bokhyllan sa...

"Nostalgiboken". Heter den så? Måste rusa iväg för att köpa en sådan!!!

Elisabet. sa...

Ting o Tankar: helt underbar för en född 1954!

Peter sa...

Åhh...Cassatapuck var min favorit. Vanligtvis fick jag dock välja någon till vilken de i fickan skramlande mynten räckte.
Växlade gjorde jag då mellan Igloo Cola och Super Jet...och någon gång den du hade som favorit.

Jag sitter dock och funderar över om prislistan inte är betydligt äldre än jag är, för inte kan väl en glass ha kostat 1.25, och en ispinne 75 öre?!
Så inser jag plötsligt att det faktiskt är så. Jag minns nämligen tydligt när glassen Flirt kom, och på listan står det ju nyhet.

När jag samtidigt tänker på att glassen jag häromdagen köpte på macken, kostade 26:-, inser jag med fasa hur gammal jag är.
Var sjutton tog tiden mellan 1.25:- och 26:- vägen...?

Märkligt dock vad nostalgiska bilder kan göra...nästan så jag kan känna dofterna av både Jenka och Bugg. Föredrog Bugg då, och det skulle jag nog fortfarande göra...om möjligheten att välja fanns.

Tänker lite på burken med O´boy...och vidare till kaffeburkar av samma slag. De hade en rund markering där man skulle sticka hål för att släppa in luft innan man drog i lockets ögla.
Gjorde man inte det, stack hål innan, då sprutade det kaffebönor vida omkring.

Och tro mig, när kaffepulvret hamnade på golv och hyllor i en butik såg det ut att vara väldigt mycket mer än ett 1/2 kilo.

Jo, med viss skam kan jag säga att jag tyckte det var roligt. Det gjorde däremot inte min mormor...då.
Många år senare skrattade vi dock åt detta tämligen harmlösa pojkstreck.

Tack för resan i nostalgins tecken! Boken ska jag absolut köpa.

Numera lugn och sansad herr fotograf hälsar varmt.

Elisabet. sa...

Herr Fotograf: men ååå, det hade jag helt glömt bort, det där lilla hålet som skulle pickas sönder .-)

Men jag kommer ihåg annat .., när man gick med mjölkhämtaren till mejeriet längre bort på gatan och skramlet från mjölkkrukorna som liksom sattes på några metallrullar .., - skrammel-skrammel - och senare: dom bruna mjölkflaskorna med ett slags metall/aluminiumkorkar som man kunde släta ut med fingrarna .., ja, sånt.

Tack som tog dig tid att berätta, förresten!

emelie sa...

Igloo med apelsinsmak var min favoritglass också. /Agnetha

Anonym sa...

Igloo apelsin var min favoritglass också. /Agnetha

Elisabet. sa...

Agnetha: ja, hjälp .., så god den var ...! Och säkert livsfarlig för tänderna!

Mian sa...

Jag gillade den där rymdraketlikande Super Jet.

Betalade 6 kr för en Piggelin härom dagen, det känns rätt okey.

AnnaPanna sa...

Sluta!!!! Har Nathalie tecknat det där? Hon är ju fantastisk!! Grymt bra!