fredag 28 maj 2010

Ulla-Stinas goda tårta ....

Så här är det.

Till kassan kommer en kvinna som har handlat marängbottnar och djupfrysta hallon och jag säger ...."men åååå, nu börjar jag att längta efter marängtårta!" och då ler kvinnan och säger att det är just vad hon ska göra.

Tårtan är helt annorlunda än min egen, så jag sträcker mig efter pennan och tar en bit kvittopapper och skriver ner receptet.

Så här.

Vispa 3 dl grädde + 1 dl florsocker bara så där lite-lite.

Det får absolut inte bli tjockt, men ska ju hålla ihop så det inte rinner iväg alldeles.

Pytsa sedan i 1 pkt djupfrysta - men lagom upptinade - hallon (ett mindre paket) och vispa lite till.

Sedan fyller man maränglagren med den här röran och lägger den i frysen.

"Den blir alldeles UNDERBAR!" säger kvinnan leende.

Tänk med gräddröran och kanske en kvist citronmeliss på toppen ...?

Nog måste det väl bli fint?

(Kanske skulle man ha röran även på det översta lagret ..? Om du läser här Ulla-Stina, så kanske du kan berätta hur det är med den saken? Annars kan du maila mig på bisse151@gmail.com och säga hur du gör?)

Stort tack till den för mig helt okända Ulla-Stina!

(Som för övrigt är Oxe. Bara så ni vet.)

1 kommentar:

Anonym sa...

En annan, helt oväntad, men godmarängtårtevariant är att blanda i krossade polkagriskarameller i den vispade grädden och lägga emellan och på bottnarna. ellem