söndag 24 oktober 2010

Två timmars diskbänksrealism ...


Mr Leigh, f. 1943.


Så var den fjärde och sista dvd-filmen avklarad.

"All or nothing" - av Mike Leigh, för övrigt en av mina absoluta favoritregissörer.

Den här historien påminner ganska mycket om "Hemligheter och lögner" (Secret and lies), om möjligt är den än mer deprimerande och en sak kan man ju konstatera: det är bra att se såna här eländesfilmer, för efteråt tycker man sig leva i rena paradiset!

Ja, faktiskt borde det här vara en film - helt perfekt faktiskt,- att visas för deppiga par som kommit till familjeterapeuten, för så värst mycket sämre än så här kan det väl ändå inte vara?

Och sicket underbart förhållande man då plötsligt tycker att man har!

Suveräna skådespelare vimlar det som alltid av i Leigh´s filmer.


Mr Spall . Fisk.

Där är Timothy Spall (spelade fotograf i "Hemligheter och lögner" och "Peter Pettigrew" i Harry Potter-filmerna, för er som har sett dem ...) som ser så tafatt ut att man vill dra honom i skjortkragen och säga "men skärp dig, man!" och hans fru, spelad av Lesley Manville (klicka på länken och jämför med bilden här under ...), som också var med i "Hemligheter och lögner", där hon agerade socialsekreterare.



Lesley Manville.
Man tror knappt att det är samma människa!




För att inte tala om underbara Ruth Sheen (t.v.på bilden), den enda i filmen som verkligen har något d r i v och som spelar så himla bra!

Såväl pv och jag själv har sett "All or nothing" förut, men ingen av oss kom ihåg slutet.

Betyg?

Ja, för skådespelarinsatsen toppbetyg, men för övrigt tämligen deprimerande.

pv säger .... 3 av 5.

Jag säger nog samma sak, nja, en 2:a, tror jag.

(En annan M.Leigh-film som jag tyckte var jättebra, var "Vera Drake".)

Och denna - Another Year - är den senaste i raden.

Den ska jag verkligen se och där finns såväl Ruth Sheen som Lesley Manville.

Timothy Spall finns även med i den här filmen, lyriskt recenserad av Norrbottens Kuriren.

2 kommentarer:

sa...

Den har jag ju sett, för hundra år sedan. Tror jag hade den listad som en favoritfilm, men huruvida det var vad jag verkligen tyckte eller om jag ville verka lite svår, vet jag inte... :)
Vi kanske kunde komma ut och hälsa på och ha filmkväll ihop, nån gång? Det vore roligt tycker jag. Alla fyra.

Elisabet. sa...

Dean: ja, mer än gärna! Ni är så välkomna! Mig veterligen har du en film som säkerligen är icke-uppackad som jag rekommenderar å det varmaste ,-))