tisdag 24 januari 2012

På agendan ...


Då blir det utflykt till Getinge.
Passerar den helt underbara tunneln av bokskog som - sommartid - är nästan magisk.
Det är inte den som är på bilden .., nej, då är jag nästan framme i Steninge Kyrkby.
Det var där jag i fjol såg tre älgar som kom klivande över vägen.


Framme i Getinge.
Besöker Apoteket och glömmer att ta kölapp och får därmed sitta och vänta och vänta.
Tre andra hinner före mig och ganska less blir jag.
Eller väldigt less.
Träffar två kunder från affären och det blir lite småprat.
Till sist är det min tur och jag köper broddar av finurlig modell.


Vidare till Lantmännen i Slöinge, där jag, bland annat, inhandlar en fröhållare.

När jag kommer hem slår det mig att den ju är himla opraktisk - här regnar det ju ofta - alltså kommer fröerna förmodligen att mögla, ja, eftersom själva hållaren inte är inplastad på något vis.

Men fåglarna blir glada.
I ena halvan - den med större öppning - finns jordnötter, i den andra vanliga frön.


Fixar kaffe och sätter mig ute på stentrappan.
Solen mot min högra kind.
Är det verkligen möjligt att jag kan höra tågets skramlande ...?
Det är ju flera kilometer till järnvägen!!!
I stora trätunnan har hyacinterna tackat för sig.


Innan jag svängde av till Getinge, tankade jag i Haverdal.
Tittade även in i blomsterhandeln intill affären .., föll pladask för en bukett tulpaner med några vackra, vita blomster till .., dom senare doftar citrus när man rör bladen!

Och nu ska jag njuta av den lediga dagen - det vill säga - lägga mig raklång och läsa DN.

2 kommentarer:

SoF sa...

Den där vita tror jag är en vaxblomma, och den finns i olika färger. I alla fall vit och ceriserosa vet jag.

Njut på! :)

Elisabet. sa...

SoF: ja, just det .., det var det nog! Den är sååå fin, såå fin!