torsdag 9 februari 2012

Apropå vad vi minns ....

Lisa sa...

"Ja så är det verkligen för oss syskon också, som att vi växt upp i olika familjer när det gäller minnen alltså.
Jag är äldst, tre år yngre en bror o 6 år yngre ytterligare en bror.

När vår pappa hade dött för 20 år sen skulle vi sälja huset (mamma dog för 30 år sen, 65 år) våra föräldrar byggt o vi växt upp i.

Jag o min yngsta bror sov över i huset när vi tömde, fördelade allt mm.
Vi satt o pratade sent på nätterna om allt.

Min bror som jag skötte som en liten mamma när jag var 6 o framåt mindes helt andra saker än mig.

Inte att han var allas vår lilla älskling, mest mammas o min.
Han överöstes som minsta gullungen av kärlek men hans minnen var dystra tyckte jag.
Så sorgligt när jag bara minns ljus o lycka.
Undrar hur det kan komma sig.

Ska fortsätta o läsa bakåt, har hunnit till Elvis, ohh Elvis!! och hur har jag kunnat glömma Emile Ford!! som jag tom har LP-skivor av i stugan i Norrland.

Elisabeth i Västmanland."

Ruta Ett sa...

"Jag minns min moster, som hette Rind Sara Gunnel Yvonne med glädje.
Jag kände ingen annan som hade så många förnamn och ingen som hette Rind.
I mina öron hette hon Mosterrind.

Hon var min mammas storasyster närmast i ålder.
Jag tror det skilde 3 år och hon var för mig den tjusigaste dam man kunde tänka sig.
Hon var allt som min mamma inte var - Hade tjusiga högklackade skor, fina kläder, stooora hattar och stoooora handväskor.'

Hon var ogift och hade inga egna barn, så hon blev lite extra mamma för mig.

Mosterrind var den som svepte mig med till Köpenhamn.
Vi åkte färjan från Malmö, vi åt i restaurangen och stod på däck och såg ut över Langelinie när vi närmade oss Köpenhamn.
Hon tog med mig på Tivoli och vi åkte hemska karuseller och åt glass och...och...allt var underbart.

Mosterrind talade inte bred skånska.
Det lät fult tyckte hon och hon närde en dröm om att bli sångerska.
Hon tog sånglektioner och fick av sina syskon utstå mycket spe för det.
Man skulle inte förhäva sig.

Men åh...vad jag beundrade min Mosterrind hela hennes liv, för att hon var så rebellisk och levde som HON ville och inte som "man borde" !

Nu blev det kanske för långt, men det som tjoppar upp är att hon var en sån tjusig dam!"
Någon fler som vill berätta .....?


Inga kommentarer: