fredag 10 februari 2012

Om en utflykt ...

Torsdagkväll.

Ligger under täcket och lyssnar förstrött till P1-prat.

Trailers för kommande program.

Alltid dessa trailers.

Intill mig en sovande pv och vid fotänden - harry -.

Och så blir det Dagens Dikt, ikväll med Jesper Svenbro.

"Dagens dikt ..." tänker jag.

Och herr Svenbro läser eller berättar .., eller kanske både-och, och det handlar om en resa till fjällen i hans barndom.

En resa som ska bli av.

Han berättar om all längtan och om ryggsäcken uppe på vinden och om utrustningslistan som han skriver på.

Två månader innan det är dags för avresa, drunknar författarens pappa under en kajaktur och av den efterlängtade fjällturen blir förstås intet.

Det är en dikt, alltså.

Efteråt kan jag inte somna.

Mest hela tiden ligger jag och tänker på Jesper Svenbro och hans pappa och om vad som hände på fjället många, många, många år senare.

Det var nästan magiskt.


// Om Jesper Svenbro kan man läsa här.

3 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

visst var den fängslande.. jag hörde den mitt på dagen, och gick sedan och tänkte på längtan, och sorg, och på ljuset.
Idag ska jag på begravning, en älskad älskad farbror. Dikten gav tröst.

Lena sa...

Tack för länken, befriande att läsa om människor som går sina egna vägar. Å andra sidan är de kanske inte helt lätta att leva med.

Elisabet. sa...

Härs och Tvärs: egentligen är jag ju ingen "fin"-dikt-människa.
Men å, vad den grep mig!
Det var det där enkla med ryggsäcken och listan och så: plötsligt ..., pappans död!

Lena: jo, så är det säkert! Ska läsa på mer om honom idag. Låg vaken till halv tre (kaffe vid niotiden igårkväll)och kände mig mer än lovligt mörbultad nu på morgonen.