söndag 5 februari 2012

Efteråt ...


Sju timmar på jobb går fort.
Ganska i alla fall.

Emmeline och jag själv löser av varandra med ojämna mellanrum.
Hon röjer i frysrummet (säg den livsmedelsbutik där frysrummet inte blir till ett enda kaos till slut - och det spelar ingen roll hur stort utrymme man har - !), gräddar bröd och putsar frysdiskarnas skjutbara glas-ovandelar och jag tar hand om frukten (rensar och fyller på), frontar och gör fint i mejeriet och juiceavdelningen, sätter ner ost med kort datum och plockar ner semlorna i därför avsedda påsar.
Och gör i ordning beställningen inför morgondagen.
Iprén är en storsäljare.

Ett par hundra semlor färdigställde chefen och hans dotter i morse!
Allt gick åt som smör i solsken!

Strax innan fem drar vi in allt som står utanför entrén; stället med skyfflar och pulkor, buren med vedsäckar, pallen med tösalt, ytterligare ett ställ .., två trottoarpratare .., och vi drar ut pallen med tulpaner - mängder med tulpaner! - och skriver in tidningsreturerna.

Fullt upp hela tiden.

Och Emmeline bjuder på lunch - en nötköttsgryta med syltlök -, plus ris ..., hur gott som helst!
Nästa helg som vi arbetar tillsammans, är det min tur att hålla maten.

Nu är jag hemma och är trött och slut på och ska njuta av ledig morgondag, ja, ända till klockan ett på tisdag .., sicken ofattbar lycka!

Här ska läsas DN och GP.

Vid köksbordet sitter pv och förbereder morgondagens mattelektioner.
Harry tuggar på ett ben och jag har pratat länge med sonen.

Visste man det inte förut, så vet jag i alla fall numera .., att man - utan att man har en susning om det -, säkerligen möter många drogpåverkade bilförare.

4 kommentarer:

Lena sa...

Det är väldigt mycket att dra in där i Haverdal. Det tänker jag på varje gång jag är där.
Påverkade bilförare... ja ibland tror jag att det är tur att man inte vet vad man utsätter sig för.

Jag planerar också vid köksbordet
:-) Just nu tyska och religion... motivationen är inte på topp.
Hoppas du får fina lediga timmar tills det är dags igen. Min helg gick väldigt fort.

Elisabet. sa...

Lena: ja, och än värre är det ju sommartid .., då är det makalöst mycket som ska in och ut! Nu går det ändå rätt snabbt.
Värst är pallar med läsk .., då är man ju livrädd att det ska tippa omkull!

Mian sa...

Usch vilket tungt jobb du har Elisabet.
Tänk om du kunde hitta nåt annat som vore snällare mot din kropp.
Biblioteksassistent - vore inte det ett jobb för dig?

Elisabet. sa...

Mian: nej, inte är det så tungt .., inte alltid i alla fall ,-)
Och jag har ju bara "några år kvar" att jobba, det löser sig!