onsdag 7 november 2012

Igårkväll ....


Idkade jag högläsning för en trött pv.

Bara ett kapitel.

Ja, nästan två.

Jag hade sett boken (eller läst om författaren) hos Bloggblad, mejlade författaren Eva Larsson och fick boken bara någon dag senare.

Inte för att jag tror att pv är en uschlig lärare, tvärtom, men jag ser också hur trött han ibland är efter arbetsdagens slut.

Så där låg jag i sängen och läste och pv lyssnade (han var för trött för att själva hålla i boken) och efteråt sa han - till min förvåning -: "jaaa, du .., där finns det faktiskt sånt man kan ta med sig och testa ...".

Det kändes bra.

(Varför förvåning från min sida? Jo, jag vet inte om jag hade varit odelat positiv om pv - utan att jag bett om det -, beställt en bok med titeln "Så blir du en bättre kassörska" och börjat högläsa för mig. Men en av hans absolut bästa sidor, det är att han är så prestigelös .., han tycker t.ex om att få feedback på jobbet, t.ex när  rektorn tittar in och ser hur han (pv) tar sig an elever och själva lektionen. Själv skulle jag bli otroligt nervös och spattig om en chef stod och inspekterade mitt arbete. Det är skillnaden.)




5 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Det är väl inte hela skillnaden kan jag tro.
Men olikheterna berikar....

Kattis sa...

Tack för boktipset!

SoF sa...

Så varm jag blir inuti när jag läser de handskrivna raderna i inlägget - uppskattande ord till en omtyckt lärare.
- Var är nu den där näsduken..?

♥-Kramar till Er!

Eva i Tyresö sa...

elever som säger sånt där är ju helt underbart. Det vet jag.
Då orkar man mera.

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: ja, det fanns flera såna där och aldrig hade han berättat det heller; jag hittade boken av en slump.

Kattis: hoppas du tycker om den!

SoF: ,-)