onsdag 2 januari 2013

Den lediga dagen ..


... tar vi bilen och åker till Varberg.
En utflykt på fem mil enkel väg.
Förr i världen skulle pv ha tyckt att detta vore alldeles oerhört icke-miljövänligt - det tycker han säkert ännu - men nu säger han det inte.
Så dit åker vi.
Det är som vår i luften.
Nitton vindkraftverk snurrar som bäst och kanske gör detta att herr pensionatsvärden inte tänker på det miljöovänliga.
I Radio Halland diskuteras stjärnor och magnetism och hur fåglar hittar hem eller bort.
En av männen (han som är expert på astronomi) är Arne Sikö; det var honom jag åkte med när det var adventskonsert i Åleds kyrka, ja, herr Sikös hustru är också medlem i Halmstad Kammarkör.
"Tänk, att i morse var det mer fågelkvitter än vanligt och nu är det bara sex veckor kvar, sen kommer nog lärkorna ...", säger fågelmannen vars namn jag har glömt.
Pv håller med.
"Ja, så var det ..., dom kvittrade mer än vanligt nu på morgonen!"
Framme i Varberg tittar jag in i en presentbutik och faller  p l a d a s k  för en liten skål i keramik, tillverkad av Lina Mourou i Träslövs by, utanför Varberg.


Vi tittar även in i Varbergs kyrka.

En gäst-böne-bok ligger nära utgången.
Jag bläddrar och läser.
Så mycket saknad.
Så mycket oro.

Kyrkan ...
Detta är den helt klart bredaste kyrka jag någonsin besök och såååå vacker!


På torget finns även en skridskobana där småtöser åker omkring.
En av flickorna kommer fram till sargen där vi står och visar oss sina fina rosa skridskor och hon pekar på sin syster och säger att hon också har såna - skridskor  -, precis likadana, i rosa.
Och så får vi se en "snurr", för det kan hon .., snurra runt, alltså.


Där vimlar av torgstånd!
I en vit plastpåse hamnar två multiflora-hyacinter.


Egentligen vill pv redan i Varberg att vi ska gå in i ett café och ta en kopp kaffe med en semla till.
Där skiljer vi oss åt.
Jag är nästan aldrig sugen på sötsaker på det viset; när jag är hungrig vill jag ha  m a t.
Riktig mat.
Så vi kör hemåt och i Heberg, bara nån mil från Stensjö, finns en thai-restaurang och den är alldeles omåttlig spartansk, mer som att sitta i ett garage eller nåt sånt, men det spelar ingen roll .., maten duger bra och kostar 59 kr per person och det är buffé (egentligen bara två rätter och så några friterade vårrullar .. typ) och vi är inte dom enda gästerna, där sitter ett par i vår ålder i ena hörnet.


Såklart tänker vi på Guy och vi säger, innan vi går in .., "undrar om där finns några kungaporträtt högt uppe på väggen?

Det gör det inte.

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Semla..!!!!
Oj, nu blev jag semmelsugen :-)

Guy sa...

Jag har lärt mig att den godaste thaimaten finns hos de enklaste gatuköken, så ni valde kanske rätt.

Och det borde finnas ett kungaporträtt och en buddhabild.

Ulf sa...

Det var mig ett härligt inlägg. Vilken gripande lapp.
Jag bor ju i närheten och ser vindkraftverkens rotorblad fräsa fram av vinden framför mig när du skriver. Våren är så gäckande nära. Man blir lite lurad av värmen för snart kommer säkert en köldknäpp.

Anonym sa...

Tack för tipset!Blev sååå sugen på vårrullar och thaimat, så det blev en sväng förbi thairestaurangen i stan och take-away vårrullar och sataygrillspett med jordnötssås.Men maken ville bara ha en vårrulle och så kalvsyltan som fanns hemma.Det fick han och båda blev nöjda.Här tycker vi att fåglarna nog kvittrar lite mer men än så är det långt till vår.... Men det blir ju först den härliga vårvintern! ellem

Elisabet. sa...

Gunnar: du också ...,-)

Guy: så är det säkert, men så var det nog inte här ...., men det var ändå okej och mätta blev vi.

Ulf: skönt med högtryck i stället för det grådisiga som varit ett par dagar ....

ellem: ,-)
Smakade det bra?

Anonym sa...

Jo, det var väldigt gott. Maken hälsar att det var kalvsyltan också! ellem