fredag 4 januari 2013

Har man inget annat för sig ...



Från äldsta dottern har anlänt ett flertal sms där hon tycker att mamma borde titta på dokumentären om den norska kronprinsessan Mette Marit.

Alldeles lyrisk har hon - dottern - varit ., nästan så att hon önskat byta kungahus.
(Läs: hon vill byta!)

Mellan varven har det kommit inlägg från lillasyster AP och jag har smajlat stort när jag läst döttrarnas synpunkter.

Nu har jag själv tittat på del 1 och funderar på att emigrera till Norge.

Att byta ut vår sure kung mot Harald (tack Bente!) .., ja, det kan jag minsann tänka mig.

Och en kronprinsessa som - liksom övertecknad - har Torgny Lindgren som favoritförfattare, det passar mig utmärkt!

Akkurat!

(Jag vet varför jag är irriterad .., när Silvia i Året med kungaparet pratar om Kungen som "Ers Majestät", det är ju så urbota fånigt så det blir pinsamt.)






18 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Jag har också sett det och vill byta kungahus. MetteMarit var otrolig.

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: pv har suttit framför tv:n och tittat på Tour de Ski medan jag ägnat mig åt programmet om M.M.
Nu har jag meddelat honom att det kanske blir flytt ,-)

-B- sa...

Til orientering: Norges konge heter Harald .

Ulrika sa...

Jag har också sett det och känner likadant: kan vi inte byta kungahus??
:-)

-B- sa...

Ulrika og Elisabet: Velkommen til Norge :-))))

Jeg flytter til Sverige når jeg blir pensjonist ,om 4 år !!

Elisabet. sa...

Bente: har du alldeles mist förståndet!

mossfolk sa...

Ja och även om man har annat för sig kan man bli fast och skjuta på det en timme...
Nu tycker jag att jag "känner" dem bättre än vår svenska kungafamilj. Så jordnära. Kändes det som.

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, precis!
I morgon ska jag titta på del 2. Eller kanske ikväll?

Biggan sa...

Akkurat! Precis min instälning, så skönt nu känner jag mig inte så ensam längre i mina emigrationstankar. Men...visst jag är ju JÄMTE i själ och hjärta vi har ju en gång tillhört Norge, jäsiken att det inte fick förbli så!
Kram från Biggan

gunnar i vaplan sa...

Jag tycker att alla kungahus ska avskaffas - ju förr dess bättre.
Kungar, prinsar och prinsessor kan på sin höjd kanske eventuellt få vara kvar i nån saga.

Steel City Anna sa...

Åh, nu ska jag titta på Året med Kungafamiljen, det hade jag glömt bort. Jag irrterar mej mej på att Silvia blir drottning genom giftemål och Daniel bara prins. Drottning och kung borde ju vara likvärdigt när Victoria tar över Carl Gustafs roll. Ska det vara nån logik i det hela borde Victoria bli kung och Daniel drottning :)

Dinah sa...

Jag vill också byta!!! Varför ska Norge ha allting bättre än Sverige??

Elisabet. sa...

Biggan och Dinah: här blir det massemigration, ser jag ,-)

Gunnar: det tycker - i princip - jag med, men inte det norska ,-)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: kontakta genast regeringen!

Anonym sa...

Det är ju precis likadant i England. Drottning Elizabeth och hennes make Prince Philip. Om maken till en kvinnlig regent fick kallas kung skulle det hela vändas upp o ner. Systemet är från en tid då männen, med några få undantag var de makthavande.

Vad jag tycker illa om detta ständiga klandrande på vår kung. Hur kan man vänta sig att en människa som i åratal utsatts for negativ kritik kan bli något annat än negativt påverkad av detta. Det har bl.a. gjort honom till en avvaktande och misstänksam person som t.ex. tycks undra vad som ligger bakom en tillsynes oskyldig fråga om hans onda fot.



Lillan i Cornwall

Elisabet. sa...

Lillan i cornwall: ååå, nu låter du PRECIS. som min mamma (skulle ha låtit ...) och jag får dåligt samvete och du har förstås rätt; det är säkert så.
. Men jag tycker nog ändå att han, kungen, ofta visar en slags nonchalans. Min syster i Australien har alltid varit förtjust i kungahuset, men så kom kungaparet dit och svenskar i förskingringen inbjöds till en slags träff på nån ambassad eller nåt sånt och hon var sååå upprörd efteråt , för maken till nonchalant och totalt till synes uttråkad kung hade hon aldrig drömt om! Hans fru däremot, räddade situationen.
Och ja, jag inser att det kanske är dödens trist ich enjängt att ägna sig åt sån verksamhet, men ändå ...

Dinah sa...

Å, där hittade jag den. Den negativa kritiken av vår kung. Elisabet gjorde som drottning Silvia och räddade situationen.
Annars ser jag inte att nån direkt har klandrat den svenska kungen - däremot kan man ju ha åsikter om kungahusets vara eller icke vara utan att direkt tycka illa om kungen.
Jag tycker bäst om kungen i vårt kungahus. En kul kille som har egna åsikter, vilket inte alltid uppskattas och visst inte ens är tillåtet. Men just därför gillar jag honom, hans mänsklighet.
Däremot tycker jag att kungahuset är en märklig institution och efter prinsessbröllopet anser jag faktiskt att det borde avskaffas.
Men ska jag välja mellan Carl-Gustaf och Harald så blir det Harald.

Elisabet. sa...

Dinah: ,-))