onsdag 2 januari 2013

Lyssnar ...



Målning av herr Lerin.

.... till Lars Lerins vinterprogram (tack för tipset, Anne i Mantorp!), allt medan jag ligger på soffan Ektorp. Harry vid mina fötter .., pElle på soffans överdel .., och i loppisfåtöljen sitter pv och läser julklappsboken författad av Åsa Larsson.

Radioprogrammet är precis lika underbart som sommarvarianten, kanske t.om, ännu mera intressant!

Mellan varven slumrar jag till.

Till exempel missade jag det där om doppet i sjön Mjösa.

8 kommentarer:

Leina sa...

Herr Lerin är en av mina absoluta favoritkonstnärer... Han akvareller är helt andlöst vackra... Samt jag vet hur svårt det är att måla i akvarell... Han är grymt skicklig.

Elisabet. sa...

leina: ja, någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag få tillfälle att se hans tavlor på riktigt.

Tankevågor sa...

Har inte lyssnat på vinterLerin...bara hans sommarprogram så jag måste också höra det här känner jag.
Jag minns när jag såg hans utställning på Waldermarsudde.....jag blev HELT tagen! Det var första gången jag såg hans målningar i verkligheten. Hade bara sett något på bild.
Minns att jag blev helt och hållet gripen av hans tavlor. Tror du skulle tycka om dem Elisabet. Vill i alla fall tro det. ;-)

I många tavlor han gjort har han målat in texter och just det där med målningen och textrader, ljuset och dunklet om vartannat .....ja jag blev helt tagen. Någon gång måste jag åka till Värmland och se hans tavlor igen. Har för mig att hans tavlor finns på en konsthall i Karlstad.

Kattis sa...

Kanske ses vi i Sandgrund? ;)

Elisabet. sa...

Tankevågor och Kattis: vi får kanske åka dit och samtidigt ta en liten bloggträff ,-)
Där finns ju rara Turtlan också!

Anonym sa...

Jag såg också utställningen på Valdemarsudde och blev betagen minst sagt. Har alltid föredragit akvareller framför t.ex oljor.

Blir det bloggträff i Karlstad så ska jag också försöka komma. Absolut!

Och Elisabet, man kan lyssna en gång till ju, om man nu råkade slumra till. Det tror jag att jag ska göra.

Mina favoriter bland vinterpratarna var förstås Lars Lerin och så Hanna Hellqvist, Morgan Alling och härliga Olof Vretling (tror jag han heter). Dom
kommer jag absolut lyssna på en gång till.

Anne i Mantorp

Elisabet. sa...

Anne i Mantorp:efter programmet med L.L. tog jag nästa .., Olof Wretling, med omisskännlig umedialekt, såååå nasalt!

Jag får göra ett nytt försök med den mannen .., för efter Lerins mjuka prat, blev O.W:s som en ångvält och jag bytte till tv efter en stund ,-)

Eva i Tyresö sa...

Hallå lyssna nu!
Jag fick ett julkort av honom!!!

Ja före jul skrev jag ett litet brev om hans mod....det gjorde jag.
Och sedan kom julkortet...härligt va?