lördag 11 november 2017

Mitt eget bästa ...

Jo, det var att komma hem från extrapasset idag (mycket att göra, vi låg efter redan för början och hann aldrig helt ifatt) och upptäcka att pv hade med sig stekt gås med tillbehör hem!
Hur kom nu detta sig?

Jo, skolan där han undervisar hade Öppet Hus idag, det vill säga restaurangeleverna, och då fick han veta att mat som inte säljs under veckorna, det fryser man in och så kan man köpa det för en inte alltför dyr penning. Så han köpte tre portioner stekt gås med tillbehör.
En fick friherrinnan och så var sin till oss.

Det ska jag säga, att det var den i särklass godaste gåsamiddag jag i hela mitt liv har ätit!
Massor med katrinplommon .., brysselkål, sås, rödkål och så kokade vi potatis till.
Och gelé, förstås.
Lägg därtill ett gott rött vin, så var jag i närheten av paradisets förgård!


Under tiden tittade vi på Scott & Bailey, polisserien från England som jag tycker så bra om!

Och på jobbet var det också bra.
En av kunderna handlade hur mycket som helst; till sin man och sin dotter visade sig.
Själv skulle hon inatt köra till Stettin i Polen, där hennes mormor Danuta 86 år, ligger svårt sjuk.
Jag frågade hur hennes mormor varit?
"Den snällaste människan jag känner till, hon har varit mer som en mamma för mig, än som en mormor", sa kvinnan.

Innan vi stängde kom ett sällskap flickor i femtonårsåldern in och handlade chips, godis och läsk.
Glada, härliga töser!
Jag frågade dem om det här med #metoo och hur dom upplever det?
Inte en enda av dem hade känt sig sexuellt trakasserad någonsin!
"Inga pojkar som drar upp era tröjor och vill kolla om ni har bröst ..?" frågade jag.
Det var ju så pojkarna hemma i Malå gjorde, då, när vi gick i högstadiet.
"Aldrig i livet!"sa flickorna unisont.
Däremot berättade dom att deras mammor, som väl förmodligen är i fyrtioårsåldern; ungefär som mina döttrar, hade berättat om just sånt och värre saker än så.
"Nu vågar ingen kille göra nåt sånt ..!" sa en av flickorna och sen tackade dom för sig och önskade en trevlig kväll.

Det får bli mitt bästa.
Allt detta tillsammans, men mest gåsamiddagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, Gåsen var underbart god.
Kokte också potatis till.

Friherrinnan