söndag 26 november 2023

Återbördade .... 


Så är vi då hemkomna efter tre dagar på vift. Det är lite som att känna sig pånyttfödd. Ja, lite i alla fall. 

Härliga dagar då vi träffat såväl exet och hans fru (plus två yrväder till tikar!), min syster med familj (plus en glatt svansviftande dalmatiner) och inte minst hela familjen i Bunkeflo. 

På fredagen var småttingarna på förskolan och då körde vi (pv och jag själv) in till Malmö och åt libanesisk lunchbuffé på Laziza och medan vi väntade på att klockan skulle bli 12.30 då vi bokat bord, strosade jag omkring i omgivningarna. 

I hörnan av Baltzarsgatan ligger en retro/lampbutik och aldrig har jag väl sett så många lampor av äldre modell. Ägaren har drivit butiken i 25 år (själva butiken hade, om jag minns rätt, funnits i ytterligare tjugo år). 


På väggen vid den öppna butiksdörren, satt dessa post-it-lappar. Åååå, jag älskar att han hade förberett dem liksom. 

Längst till vänster var det ett barnbarn som skrivit stängningstiden. Underbart! 


Ägaren var en pratglad prick (som jag ofta tycker att skåningar är) och det blev en stunds trivsamt småprat, innan vi fick träda in i det allra heligaste - det vill säga - i restaurangen, alldeles intill. God mat, det mesta vegetariskt och packat med gäster! 

Kom hem igår till plus tio grader i huset. 

Vi har ju problem med ackumulatortanken (en begagnad hämtades i Löderup på Österlen) och hade därför ingen värme påslagen, men det kan jag säga att det tog inte många minuter innan det brann i såväl kaminen som i vedpannan.

Själv fixade jag mat med yllehalsduk runt halsen. Det gick bra det med. 


Underbart roligt förstås att träffa småpojkarna! 

Han som fyller 5 år i början av april, han har blivit så lång och känns plötsligt stor. 

Den yngre, som är 1 år och 4 månader, ja, där går det ju så fort nu! 

Här sitter han i sin mammas famn.

Idag söndag är det skidor mest hela tiden. Heja ni svenska skidtjejer som är såna fighters!

Nu skidskytte. 

Kanske lite glögg och en lussekatt också? 

Jo, det blir nog bra.

2 kommentarer:

Babsan sa...

Lpter som alldeles underbara dagr.Här hämtats energi hos vänner på kalas ,god mat och mycket skratt.Sedan har söndagen ägnats åt sport 😅på TV

Elisabet. sa...

Babsan: Och jag fick ju se hur fina ni var på väg dit!