fredag 1 december 2023

Äntligen! 


Så ringer mobilen. Det är sonen som låter allvarlig och så säger han: "Jaa, mamma nu har det hänt. Jag var på affären och handlade, du vet, den som ligger bara 500 meter hemifrån och så hade jag packat upp varorna och då säger kassörskan att oj, vad du var ordentlig som lagt streckkoderna mot läsaren och jag svarade att mamma har arbetat i butik i hela sitt liv och varit så noggrann med att lära oss just detta!" 

Tänk, i minst femton års tid har jag alltid gjort detta, men inte förrän idag sade kassörskan nånting! säger sonen och jag hör leendet genom luren. Äntligen får han lite kredit för sin omsorg om kassörskan.

Visst! Man kan förstås bli jättestolt över barn som doktorerat och fått aldrig så fina utmärkelser, men så finns det mammor som nästan börjar gråta av glädje när hon får höra att  n å n t i n g  av det hon inpräntat i sina ätteläggar, har fastnat. 

Kära bloggvänner .., ni ska veta en sak, att kassörskor ÄLSKAR kunder som inte bygger varuberg och som tänker på att lägga streckkoden åt rätt håll! Måste nu kolla upp att jag påmint barnbarnen också, för till Emil, nu 24 år, har jag mest sagt att "är du på resa och bor på hotell, tänk på att alltid behandla städerskor och annan servicepersonal vänligt!"

Bilden: Streckkodsmannen, nu trettiosju år, som handlade glass av den italienske glassförsäljaren på stranden i Antibes, Frankrike. Sista semesterdagen bjöd glassfarbrorn på struten. Inga streckkoder där inte. 

10 kommentarer:

Tony sa...

Du Elisabet jag lägger faktiskt också streckkoden mot läsaren, bara så du vet. ;-)

Elisabet. sa...

KulTur i Natur: Det är bra det, Tony! Det händer ibland att jag står bakom kunder som v r ä k e r upp varorna på bandet, särskilt om bandet står lite stilla och kassörskan väntar på nästa kunds betalning och då är det som om tålamodet helt tar slut hos kund nr 2. Det är oftare män än kvinnor som gör så, enligt min inte alltför vetenskapliga studie.

Gunnel sa...

Gubben min får ofta beröm på Systemet för att han lägger flaskorna med streckkoden åt rätt håll. På matvaruaffären scannar vi varorna själva.

Bert Bodin sa...

Jag är också kodvändare.
Använder oftast självscanning. Då har man lärt sig. 🧐😉

annannan sa...

Jag tänker på det när jag handlar i Sverige, men då är jag alltid lite stressad (kan inte riktigt rutinerna, har alltid bråttom) och det blir inte alltid som det ska. Nu när jag läst här tänkte jag på det när jag handlade igår också, men kom på att i Portugal är 1) varubanden kortare och det är omöjligt att undvika att stapla om man har mer än tio varor och 2) mycket jag köper är i påsar och inte styva förpackningar som står upp. Hur ska man lägga sådant för att det ska bli rätt och lätt? Koden uppåt?

Respekt för alla människor oavsett ställning i samhället har jag också blivit uppfostrad med!

annannan sa...

PS Jag hälsar alltid på städpersonal i hotellkorridorer. Borde verkligen se till att lära mig säga goddag på språket var gång jag reser. Tur jag ska till München nästa gång så jag slipper plugga!

Monet sa...

Det är många år sen vi slutade handla rent fysiskt i affär. Mer än minimala kompletteringsinköp på kanske fem varor mellan on-lineinköpen var tredje-fjärde vecka. Så jag står helt oförstående inför hela frågan? Streckkoden mot kassörskan? Jag känner mig som en utomjording. Däremot har jag också inpräntat i mig att alltid vara artig, uppmärksam och trevlig mot all servicepersonal. I alla sorters affärer, på hotell och alla sorters serviceinrättningar. Efter många år i det artiga och serviceinriktade Frankrike där man alltid säger ’tack, goddag, adjö, ursäkta” och har ett leende för den man möter är det rent deprimerande att nu leva i den svenska dagliga verkligheten där man inte hälsar, undviker folk med blicken, knappt svarar. Undantagen finns visst, särskilt i vår tidigare lilla småstad, men det är en stor kulturell skillnad.

Tidigare, när vi handlade det mesta i affär, hade jag inte en aning om just detta med streckkoden. Däremot försöker man ju hjälpa till genom att lägga varorna så bra man kan på bandet och, om man är två, att den ena packar upp i rätt takt från kundvagnen och den andre packar ner i kassarna så att det inte staplar sig där. Vad mer förväntas man göra som ”bra kund”?. Ja, förutom det här med koden då?

Elisabet. sa...

Monet: jag menade att streckkoden ska vändas mot kod-avläsaren, annars får kassörskan sitta och vända och snurra på varorna och det tar på handlederna. Underbart är det om man är två som handlar och den ena packar i varorna - precis som du skriver - och det gör många, men långt ifrån alla. Ibland står båda två och plockar ur vagnen, allt medan varubandet blir allt mer fyllt.

Elisabet. sa...

Monet: man vänder streckkoden mot den apparat som läser av streckkoden, dvs, den du har nästan framför dig och där blippar när varan passerar. Inte mot kassörskan.

Elisabet. sa...

Annannan: vi har ingen egen scanner när vi handlar på Ankaret och ingen våg vid frukten där man får en prislapp med streckkod, så när jag kommer med den påsen med frukt i, öppnar jag alltid den så att det blir enkelt för kassören/kassörskan, som inte behöver öppna alla frukt, - och gröntpåsar.

Om det är som du säger, en streckkod på krångligt ställe, då lägger jag den bara på bandet .., ibland trillar ju varan omkull annars.
Handlar man på t.ex. Lidl i Tyskland, får man vara snabb. Korta kassaband och Gud nåde om man stoppar upp. Många kunder hade egna kartonger och ÖSTE ner varorna, ja, något alternativ fanns ju inte. Jag blev rent stressad när det var dags att betala där.

Angående att hälsa på städpersonal etc: under en resa till Grekland i mitten av 80-talet åt vi lunch på en mindre restaurang. Vid ett långbord intill oss satt kanske tio svenska ungdomar och behandlade personalen på det mest gräsliga sätt!! Det beställdes - under hånskratt - olika maträtter och det klagades på personalen och vi kokade av ilska och den stackars servitören såg ut att nästan börja gråta. Vilka översittarfasoner!