fredag 1 december 2023

Fredagkväll ....

Adventsstjärnor och ljusstakar åker fram och pv vill ha betydligt mer pynt än jag själv. 

"Men nog borde vi väl ha en här  också ...?” säger han.  

Två ljusslingor (utomhusvarianten) har avlidit efter många års tjänst; det är ljusslingor som brukade slingra sig lite i eken och pv säger att kanske köper han en ny i morgon.


Vi har druckit Blossas lättvinsglögg och tagit var sin lussekatt .., och från Bunkeflo får vi filmer där det åks pulka - mer snö i Skåne än här hos oss, alltså -.

Så har jag ställt i ordning i gästrummet .., sängen där hundarna (Charlie och Steven) brukar ligga är också bäddad och Sigge måste få en bädd i pannrummet. (Ibland vågar han sig in, när gästhundarna får vara inne i "sitt rum").

Så har Eva från Tyresö ringt. En mycket god vän till henne begravdes idag och den kvinnan och Eva brukade talas vid i telefon två gånger dagligen. 

"Oj, så tomt det ska bli!" säger Eva. Vi pratar om döden och vad som händer efteråt och Eva säger att inget händer såklart och jag säger att "och hur vet du det ..?" Måhända övergår vi i någon annan slags dimension .., ja, för mig är det inte alls otroligt. Skulle jag som Elisabet vilja ha ett helt Nytt Liv? Få börja om på nytt. Nja, tveksamt. 

Fler bilder har kommit .., där är en till synes glad Edvin som står i sitt nya rum med två stoooora fönster och blå väggar, ja, uppenbarligen har dom fått nyckeln till lägenheten redan idag och i morgon går flyttlasset.

Eget rum har han hos sin pappa, men nu blir det även ett hos mamma.

Så är det här i landet Halland.

4 kommentarer:

mossfolk sa...

Men alltså, den här morgonläsningen!
Jag har inte läst varken bloggar eller nyheter på en vecka. Det kändes rent lyxigt i morse, att innan resten av familjen vaknat tända ett ljus på köksbordet, lägga sig i kökssoffan med en mugg te och läsa ikapp din blogg.

Nu för tiden använder vi i stort sett alltid självscanning, men annars lägger jag alltid varorna åt rätt håll. För många år sedan satt det ju lappar om det i var och varannan butik, men det har jag inte sett på länge -eller är det kanske att jag inte tänkt på det?

Kul med pulkaåkning och roligt för Edvin med eget rum.

Elisabet. sa...

mossfolk: Att du/ni skulle lägga streckkoden åt rätt håll, hade jag nog kunna sätta ett vad på , -). Och flytten: vi får filmer där en själaglad Edvin städar i sitt nya, fina rum .., eller flyttar kartonger och ställer i ordning. Sååå roligt för dem alla. Lantligt till också, tyckte pv.

Turtlan sa...

Ja jag tänker alltid på streckkoden åt rätt håll också. Fast på min tid i kassan som sommarjobb fanns inga streckkoder. Då var det hederlig kassaapparat!

Känns igen angående mängden julpynt. Jag klarar mig med lite grann och gran. Nja. Men man får kompromissa. Han numera äkta make vill ha betydligt mer pynt. En jul utan gran är ingen jul! Pepparkakshus likaså. Just nu börs det in kartonger från förrådet med adventsgrejor. Numera bättre ordning i kartongerna. Vilken till advent respektive jul. Underlättar!

Sån tycks de vara herrarna i våra två hus 😉

Elisabet. sa...

Turtlan: Just det där med pepparkakshus-kraschandet hos er, det tycker jag mig minnas att du visat ibland. M:s döttrar brukar väl vara med, eller minns jag helt fel?