tisdag 28 november 2023

Det man minns ...


I alla fall om man född för ganska länge sedan. 

Ja, allt är förstås relativt, men ganska länge sedan är det ju ändå och allt detta kommer jag så väl ihåg.

Jag minns också min pappa som stod nere i pannrummet och med gasolbrännare rengjorde löparskidorna. 

Eller använde han gasolen när han vallade? Han hade en hartass att smeta ut underlaget med och när hartassen inte användes, låg den ovanpå vedpannan. 

Det hände att jag tog den lilla tassen och strök den mot kinden.

Jag kommer också ihåg vårvinterdagar när mina Elan slalomskidor stod lutade med husväggen - utanför köksfönstret - och hur det lät när skidorna rasade ner .., det där ljudet, det minns jag så väl. Skrapljudet.

2 kommentarer:

Babsan sa...

Visst är det Peter Englunds bok?

Elisabet. sa...

Babsan: jag tror det, jag hade två olika med minnen - en var Peter Englunds, den andra minns jag inte ens vem som författat -. Gav bort båda till en som bröt båda benen ,-).