torsdag 11 juni 2009

DN sid 18 ....



Medan jag dricker morgonkaffe, bläddrar jag i dagstidningen.
(Rexxie .., jag har inte ord nog för hur tacksam jag är över dom här tre månaderna med DN! Jag löser korsorden på kvällen när arbetsdagen är slut och bara njuter!)

På sidan arton har Ulrika By en krönika där hon skriver om det här förfärliga med den unga flickan som blev mördad av en lika ung man .., det som väl kan beskrivas som ett passionsdrama.

Ulrika By skriver bara sååå bra!

Så här avslutar hon sin krönika:

"Vad sökte det unga paret? Den perfekta relationen? Den villkorade men villkorslösa kärleken? Lagom är bäst är ingen devis som håller längre.
Extra allt gäller. Maxa. Varje sekund. Prestera. I varje ögonblick.

Jag tror inte att de kommer att kunna förklara vad som hände i efterhand.
Jag tror att de är lika förstummade som vi andra.

Men de insikter som följer svider bittert och ångestfyllt.
Livet är inget dataspel, ingen dokusåpa.
Livet kommer alltid att få konsekvenser som inte går att deleta."

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Själv har jag bara DN bara på helgerna numera eftersom jag också har SVD och kom på att jag aldrig hann med att läsa någon av dem. Ibland saknar jag dock DN på vardagarna, men det går över...

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, jag lägger dem på hög och läser när jag får tid.

Verkligen TID.

Mest glädje har jag förstås av korsorden, men även av familjesidorna där människor får berätta om sina liv.

Rexxie sa...

...och jag saknar Kultur-delen! (det är nästan det enda jag läser...)

ab sa...

Kärlek som går överstyr..? Det här var planerat. De två ungdomarna har en skruv lös, både hon som tjatade och han som utförde dådet. Att fantisera är en sak, att faktiskt gå från ord till handling en helt annan. Då är det något fundamentalt som inte stämmer.

Sven Teglund sa...

Jag tyckte också att det var en väldigt bra krönika. Så resonerande och utan en dömande attityd. Man glad av att läsa DN, jag har den bara på helgerna, men lyckades få tag i den även idag.

Elisabet. sa...

annika: är det inte så att vem som än tar livet av någon annan människa, den är inte riktigt vid sina sinnens fulla bruk?
Är man funtad på ett någorlunda normalt sätt, så kommer man inte till den punkten .., om det inte så att man ska försvara sina barn eller nåt sånt. Mannen i Rödeby, t.ex. Men han kanske inte heller var riktigt i psykisk balans?
Nu rättfärdigar det ju ingenting, det är inte så jag menar.

Sven: ja, jag tycker om hennes sätt att skriva, det gör jag.

Elisabet. sa...

Donator-rexxie: den läser jag nästan inte alls .., jag är ju så jäkla okulturell ..-)

(Det är sant. Det är jag.)

Rexxie sa...

Det är ju tur att jag får donera någonting, som "icke-hetero" är man ju tyvärr bortrensad från sådana nöjen...